لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

افزایش نسبی واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن


خبرگزاری بلومبرگ بر اساس اطلاعاتی که از اداره کل گمرک چین دریافت کرده صادرات روزانه نفت ایران به چین در ماه ژوئن را فراتر از میانگین روزانه صادرات نفت ایران به چین طی سال گذشته توصیف کرده است.

این خبرگزاری همچنین از افزایش ۱۷ درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن، ماه گذشته میلادی، نسبت به ماه پیش از آن خبر داده است.

این گزارش می‌افزاید که واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن قبل از این که تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران به اجرا گذاشته شود، به معادل ۶۳۵ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که متوسط واردات روزانه نفت خام چین از ایران در سال گذشته ۵۵۷ هزار بشکه بود.

چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران، خریدهای نفتی خود از ایران را «قانونی و کاملا موجه» خوانده است.

به‌رغم کاهش ۵۰ درصدی واردات نفت ایران توسط چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی به علت اختلاف دو کشور در قیمت نفت و پرداخت‌ها، این سومین ماه پیاپی است که در سه ماهه دوم سال جاری واردات نفت چین از ایران افزایش می‌یابد و به بالا‌ترین میزان طی یازده ماه گذشته رسیده است.

بر اساس گزارش‌ها، واردات نفت چین از ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی به روزانه ۲۸۵ هزار بشکه در روز سقوط کرده بود.

گوردون کوان، رئیس بخش تحقیقات انرژی منطقه‌ای شرکت «میرایی اَسِت سِکیوریتیز» هنگ‌کنگ، به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که بیشتر پالایشگاه‌های چینی بر اساس درجه‌بندی کیفیتی نفت ایران (اِی پی آی) طراحی شده‌اند و اگر چین بخواهد به تحریم‌های اتحادیه اروپا بپیوندد، باز هم ۳ تا ۶ ماه طول خواهد کشید تا شاهد کاهش معنی‌دار واردات نفت ایران توسط چین باشیم.

بر اساس این گزارش، سهم نفت ایران در کل واردات نفت چین طی ماه گذشته به ۱۲ درصد رسیده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۸ ژوئن اعلام کرد که چین به خاطر کاهش «چشمگیر» واردات نفت از ایران به مدت شش ماه از تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه مشتریان نفتی ایران معاف شده است.

بر اساس قانون مصوبه ۳۱ دسامبر سال گذشته آمریکا که از ۲۸ ژوئن به اجرا گذاشته شد، شرکت‌های طرف حساب بانک مرکزی ایران که مسئول نقل و انتقال وجوه دریافتی از صادرات نفت ایران است، ممکن است با تحریم آمریکا و قطع دسترسی این شرکت‌ها به سیستم مالی آمریکا مواجه شوند.

در همین حال آمریکا اعلام کرده است که هر ۲۰ کشور مشتری نفت ایران، واردات نفت از این کشور را «به صورت چشمگیر» کاهش داده‌اند و تا ۱۸۰ روز آینده از تحریم‌ها معاف هستند.

اتحادیه اروپا نیز از اول ماه ژوئیه، دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را که در ۲۳ ژانویه تصویب شده بود به اجرا گذاشت و بر اساس این تحریم‌ها، کشورهای عضو اتحادیه واردات نفت از ایران را قطع کردند و شرکت‌های بیمه اروپایی که ۹۵ درصد از بیمه نفتکش‌های جهان را پوشش می‌دهند، از ارائه بیمه‌نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران منع شدند.

آقای کوان می‌گوید که چین از کاهش نسبی قیمت نفت در ماه ژوئن استفاده کرده و ذخایر انبارهای نفت خام خود را افزایش داده است.

بر اساس گزارش گمرک چین، ایران طی ماه گذشته، بعد از عربستان با ۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تن صادرات نفت به چین و آنگولا با ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تن، سومین فروشنده بزرگ نفت به این کشور بوده است.

روسیه بعد از ایران با فروش ۲ میلیون تن نفت، چهارمین تامین‌کننده عمده نفت وارداتی چین طی ماه گذشته بود.

این گزارش بر اساس اطلاعات گمرکی چین می‌نویسد که ایران طی ماه گذشته نفت خود را به طور متوسط بشکه‌ای ۱۰۸ دلار و ۱۰ سنت به چین فروخته است، در حالی که دیگر صادرکنندگان نفت به چین، نفت خام خود را با قیمتی بالاتر به این کشور عرضه کرده‌اند.

عربستان نفت را بشکه‌ای ۱۰۹ دلار و ۷۴ سنت، آنگولا ۱۱۵ دلار و ۶ سنت و روسیه ۱۱۲ دلار و ۶۶ سنت به چین فروخته‌اند.
XS
SM
MD
LG