لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

صادرات نفت ایران به اروپا «اوج گرفت»


یک سال پس از امضای توافق اتمی موسوم به برجام و لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، گزارش‌ها حاکی است که صادرات نفت ایران به اروپا اوج گرفته و به میزان صادرات پنج سال قبل رسیده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، با ورود سوپرتانکرهای حامل نفت ایران به اروپا در ماه ژانویه ۲۰۱۷، صادرات روزانه نفت ایران به اروپا به حدود ۶۲۲ هزار و ۵۸۱ بشکه رسید که بیشترین میزان طی پنج سال گذشته است.

این گزارش با استناد به آمارهای کشتیرانی و ردیابی نفتکش‌ها می نویسد که هم اکنون دو سوپرتانکر ایران حامل چهار میلیون بشکه نفت راهی اروپا است.

اخیرا خبرگزاری رویترز نیز نوشت که دو نفتکش عظیم ایران راهی هلند هستند.

این دومین محموله نفتی است که ناوگان نفتکش ایران بعد از تحریم‌ها راهی اروپا می‌کند. اخیرا شرکت ملی نفتکش ایران یک محوله نفتی را راهی اسپانیا کرد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که شرکت‌های بیمه بین‌المللی هم اکنون بدون پشتوانه آمریکا، خود نفتکش‌های ایران را بیمه می‌کنند.

بلومبرگ می‌نویسد که هنوز زود است درباره بازپس گرفتن بازارهای نفت اروپا توسط ایران در دوران پس از تحریم‌ها سخن گفت، چرا که بیشتر محموله های نفتی ایران که به اروپا رسیده اند، ماه گذشته بارگیری شده بودند.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های ابتدایی حاکی است که احتمالا صادرات نفت ایران به اروپا در ماه آینده به حدود ۳۹۳ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

وزارت نفت ایران نیز روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، گزارش کرد که صادرات نفت به اروپا در ماه گذشته، دسامبر، با افزایش ده درصدی نسبت به ماه نوامبر به ۷۶۷ هزار بشکه رسید.

البته آمارهای ایران شامل میعانات گازی نیز می شود که نوعی نفت خام «فوق سبک» است، اما معمولا در آمارهای بین المللی در ردیف صادرات نفت خام لحاظ نمی شود.

یک مقام رسمی وزارت نفت ایران به بلومبرگ گفته است که عمده صادرات نفت ایران به اسپانیا، یونان و ایتالیا که مشتریان عمده این کشور هستند، نفت سنگین بوده است. به گفته وی، نفت سبک ایران بیشتر به کشورهای اروپای شمال غربی در قالب تک‌محموله صادر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که فرانسه بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران شده است و یک سوم از کل صادرات نفت ایران به اروپا راهی این کشور (شرکت توتال) می شود.

یک منبع آگاه به بازار نفت به بلومبرگ گفته است که صادرات نفت عربستان و عراق به اروپا کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز نیز روز پنج‌شنبه گزارش داد که تولید نفت عربستان از حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه به زیر ده میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

اعضای اوپک متعهد شده اند که از اول ژانویه تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند و به رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز برسانند. ایران از این کاهش معاف است.

XS
SM
MD
LG