لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

قرارداد صادرات گازی ایران به عمان نهایی می‌شود


حمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان آذرماه ۹۴ برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر نفت ایران به تهران سفر کرده بود
حمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان آذرماه ۹۴ برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر نفت ایران به تهران سفر کرده بود

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز پنج‌شنبه، اول بهمن ۹۴، با هدف نهایی کردن قرارداد صادرات گاز به کشور عمان، به مسقط، پایتخت این کشور، سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه در نخستین سفر خارجی خود پس از اجرایی شدن برجام در صدر هیئتی به عمان سفرکرده تا یادداشت تفاهمی را برای اجرایی شدن نهایی کند که دو سال قبل بین وزرای نفت و انرژی ایران و عمان امضا شده بود.

بر اساس این یادداشت تفاهم، خط لوله گازی بین ایران و عمان احداث می‌شود تا سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به عمان صادر شود.

این خط لوله گاز از «رودان» در استان هرمزگان به «صحرای سهار» در عمان وارد شده و پس‌ از آن به شبکه داخلی گاز عمان وصل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، بیژن زنگنه در این سفر یک روزه به عمان، علاوه بر نهایی کردن تفاهم‌نامه‌های پیشین دو کشور، درباره زمینه‌های جدید توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی نیز مذاکره خواهد کرد.

سلطان‌نشین عمان از سال‌ها قبل خواهان دریافت گاز از ایران بوده و در همین زمینه در اسفندماه سال ۹۲، تفاهم‌نامه‌ای برای واردات روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز با ایران امضا کرد.

پیش‌ از این علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرده بود که ایران ظرفیت صادرات روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز به عمان را دارد.

به گفته علیرضا کاملی، مطالعات احداث این خط لوله در حال انجام است و پس از پایان مطالعات، احداث این پروژه به مناقصه گذاشته خواهد شد تا شرکت پیمانکار انجام پروژه مشخص شود.

در بهمن‌ماه سال ۹۲ با دستور بیژن زنگنه، وزیر نفت، یکی از پیمانکاران فراساحلی صنعت نفت مأمور انجام مطالعات به‌ منظور ساخت تأسیسات و خطوط لوله دریایی به‌ منظور صادرات گاز ایران از بستر خلیج‌فارس به عمان شده بود.

از این‌ رو، یکی از پیمانکاران صنایع فراساحلی نفت و گاز ایران مسئول انجام مطالعات ساخت خطوط لوله زیردریایی و تأسیسات فراساحلی به‌ منظور انتقال گاز میادین ایران همچون کیش به عمان از بستر خلیج‌فارس شده است.

علیرضا کاملی همچنین از احتمال تبدیل گاز صادراتی ایران به عمان به گاز مایع و فروش ال‌ان‌جی به دیگر کشورهای خریدار به‌ عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های آتی این قرارداد خبر داده‌ بود.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نفت ایران، ۲۵ درصد از ظرفیت تولید ال‌ان‌جی عمان خالی است که بخشی از این ظرفیت تولید در اختیار ایران قرار می گیرد تا گاز طبیعی را به ال‌ان‌جی تبدیل کند.

علیرضا کاملی فروش گاز به کشورهای منطقه از جمله امارات، عربستان و هند را قدم‌های بعدی این پروژه اعلام کرده بود.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، از مذاکره ایران با امارات، کویت و هند برای فروش و صادرات گاز به این کشورها سخن به میان آورده بود که به گفته او ایران در انتظار دریافت سیگنال‌های مثبت از سوی خریداران بود.

عمان از معدود کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بوده که از اجرای برجام، استقبال کرد.

ایران دومین دارنده ذخایر گازی جهان پس از روسیه است و در دیدار اخیر وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک با بیژن زنگنه در تهران، این کشور عضو اتحادیه اروپا ابراز مایل کرده بود تا با ایران در زمینه ذخیره‌سازی گاز، همکاری‌های مشترکی را سامان دهد.

XS
SM
MD
LG