لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

بدهی چهار میلیارد دلاری نفتی اروپایی‌ها به ایران


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت می‌گوید که طلب نفتی ایران از شرکت «رویال داچ شل» و کشورهای یونان و ایتالیا به چهار میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شانا، شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت ایران، محسن قمصری، مدیر بین‌الملل شرکت نفت، روز شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، همچنین گفت که ایران در حال حاضر به هیچ شرکت اروپایی بدهی نفتی ندارد.

به گفته وی، آخرین بدهی نفتی ایران «به شرکت انی ایتالیا بوده است که با آنها تسویه کرده‌ایم».

او در ادامه گفت: «در بحث مطالبات نفتی نیز ما هم اکنون در مجموع از یونان و شل و ایتالیا بیش از چهار میلیارد دلار طلب داریم که آنها اعلام کردند بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم‌ها آن را خواهند پرداخت.»

ایران قبل از وضع تحریم‌ها دو میلیارد دلار بدهی از محل اجرای پروژه‌های بیع متقابل به شرکت نفت انی ایتالیا و ۶۰۰ میلیون دلار بدهی به شرکت استات اویل نروژ داشت.

این بدهی‌ها، آن گونه که مقامات ایران می‌گویند، از محل صادرات گاز مایع و نفت به این شرکت‌ها تسویه شده است.

تاکنون جزئیات بدهی یونان و ایتالیا از محل واردات نفت ایران دقیقا منتشر نشده است، اما بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اردیبهشت‌ماه سال گذشته بدهی شرکت نفتی هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل به ایران را دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرده بود.

افزایش صادرات نفت

آقای قمصری در بخش دیگری از سخنان خود به رفع تحریم‌ها و صادرات نفت ایران اشاره کرده و گفت که نفت خام ایران سال‌هاست که تحریم شده، اما تنها خرید نفت خام این کشور (ایران) تحریم است، زیرا ما در فروش این کالا مشکلی نداریم.

به گفته این مقام نفتی ایران، خریداران هر گاه خواستار خرید نفت خام ایران شدند از سوی کشورهای غربی و تحریم‌کنندگان محدود و تحریم شدند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت که کشور هم اکنون بیش از یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت دارد و با برداشته شدن تحریم‌ها، این رقم می‌تواند بلافاصله ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

آقای قمصری درباره اولویت فروش نفت ایران و همین طور فروش به کشورهای اروپایی گفت که بازار آسیا به دلیل نزدیکی و بعد مسافت اولویت اول فروش نفت ایران است، همان گونه که پیش از تحریم نیز ٦٢ درصد نفت ایران به آسیا صادر می‌شد.

ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت که ۴۵۰ هزار بشکه آن، یعنی ۱۸ درصد کل صادرات نفت کشور، راهی بازارهای اروپایی می‌شد، اما بعد از تحریم‌های غرب در نیمه سال ۲۰۱۲، صادرات نفت ایران به اروپا متوقف شد.

قمصری همچنین از مذاکره با شرکت‌های غربی برای از سرگیری خرید نفت ایران خبر داده و گفت که با چند مشتری از شرکت‌های غربی مذاکراتی انجام شده و آنها آماده خرید نفت ایران بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها هستند.

مذاکرات گازی

همزمان بیژن نامدار زنگنه که به آلمان سفر کرده است، مذاکراتی را با شرکت‌های این کشور در زمینه نفت و گاز آغاز کرده است.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه از قول آقای زنگنه همچنین از مذاکره با کشورهای منطقه برای توافق‌های گازی خبر داد و افزود که این توافق‌ها پس از لغو تحریم‌ها نهایی می‌شود.

ایران قراردادهایی با عراق، عمان و پاکستان برای صادرات گاز دارد. ایران همچنین سالانه حدود ده میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند.

XS
SM
MD
LG