لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

کاهش چشمگیر در میزان تولید نفت اوپک در عین افزایش تولید ایران


گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، حاکی است که در اولین ماه اجرایی شدن توافق کاهش نفت اوپک، تولید روزانه ایران بیش از ۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، در سایت رسمی اوپک منتشر شد، ایران در ماه گذشته با افزایش روزانه ۵۰ هزار و ۲۰۰ بشکه ای، تولید نفت خود را به سه میلیون و ۷۷۵ هزار بشکه رسانده است.

یازده عضو اوپک در روز ۳۰ نوامبر سال گذشته متعهد شدند که تولید روزانه خود را در نیمه اول سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند و به رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز برسانند.

با این حال ایران از این کاهش معاف شد، اما تعهد کرد که تولید خود را تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش داده و به رقم سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه در روز برساند.

نیجریه و لیبی نیز از این توافق مستثنی شدند.

با این حال گزارش تازه اوپک حاکی است که به رغم ارزیابی خود این سازمان، وزارت نفت ایران در گزارشی که به اوپک ارسال کرده، رقم تولید نفت خود برای ماه ژانویه را سه میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه گزارش کرده است.

در حالی که اوپک، آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و دیگر نهادهای انرژی، تولید نفت ایران را کمی بیش از ۳.۷ میلیون بشکه ارزیابی می‌کنند و تهران نیز متعهد شده است که تولید خود را تنها ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد، معلوم نیست چرا مقامات ایران به طور مداوم تولید نفت کشور را بالای ۳.۹ میلیون بشکه و گاهی نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز گزارش می کنند.

این گزارش می افزاید که قیمت نفت ایران نیز در ماه ژانویه نسبت به دسامبر سال گذشته یک درصد افزایش یافته و به نزدیک ۵۲ دلار رسید. با این حال، این رقم نسبت به ژانویه سال گذشته نزدیک به ۲۸ دلار افزایش نشان می دهد.

این گزارش در ادامه می نویسد که یازده عضو اوپک در ماه گذشته تولید روزانه خود را بیش از ۸۹۰ هزار بشکه کاهش دادند و به رقم ۳۲ میلیون و ۱۳۹ هزار بشکه رساندند.

عربستان به تنهایی حدود ۵۰۰ هزار بشکه تولید خود را کاهش داده است، عراق و کویت نیز در مجموع حدود ۳۰۰ هزار بشکه کاهش تولید داشته اند و بقیه اعضا نیز تولید خود را کاهش داده اند، اما غیر از ایران، لیبی و نیجریه تولید خود را روی هم‌رفته بیش از ۱۶۰ هزار بشکه در روز افزایش داده اند.

اوپک می نویسد که نیاز به نفت این سازمان در سال جاری احتمالا روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به رقم ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه برسد. سال گذشته نیاز به نفت اوپک ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۳۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید.

گزارش آژانس بین المللی انرژی نیز که سه روز قبل منتشر شد، موید آمارهای اوپک است و می‌گوید که اعضای این سازمان در مجموع تولید روزانه خود را به ۳۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کاهش داده اند و در مجموع ۹۰ درصد تعهد اوپک برای کاهش تولید نفت در اولین ماه سال محقق شد.

غیر از اوپک، ۱۱ کشور دیگر تولیدکننده نفت در جهان نیز متعهد شده اند که تولید خود را ۵۵۸ هزار بشکه در روز کاهش دهند که ۳۰۰ هزار بشکه آن را روسیه متعهد شده است. اما آژانس می گوید که روسیه تنها یک سوم این مقدار را کاهش داده و دیگر کشورها نیز در مجموع به تعهدات خود به شکل چشمگیری عمل نکرده اند.

XS
SM
MD
LG