لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

مرز کول‌بری قصرشیرین «به‌زودی بازگشایی می‌شود»


معاون فرماندار قصرشیرین از بازگشایی مرز کول‌بری این شهرستان در روزهای آینده با هدف «توسعه سطح اقتصادی» خبر داد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۴ دی، در خبرگزاری مهر٬ نعمت‌الله نازپرورده، معاون فرماندار، افزود که پس از بازگشایی این مرز٬ کول‌بران در هر سفر مجاز به واردات دو میلیون تومان کالا خواهند بود.

با این حال آن‌ طور که وی گفته٬ واردات مواد غذایی از این طریق «ممنوع» است و تنها واردات انواع لوازم خانگی و اقلامی چون ماشین لباسشویی و کولر مجاز است.

به گفته معاون فرماندار قصرشیرین٬ کول‌بران مجازند کالاهای خود را در سطح شهرستان قصرشیرین برای فروش به خریداران عرضه کنند٬ «اما هیچ کس اجازه خروج انبوه این کالاها از شهرستان قصرشیرین به سایر نقاط را ندارد.»

خریداران نیز می‌توانند از اهالی قصرشیرین یا مسافران به این شهر باشند.

معاون فرماندار قصرشیرین٬ هدف از این اقدام را «رفاه حال مرزنشینان قصرشیرینی و ارتقا و توسعه سطح اقتصادی» این شهرستان اعلام کرد.

وی «بالا بردن بنیه اشتغال» قصرشیرین را نیز از دیگر اهداف فعال شدن موضوع کول‌بری در این منطقه اعلام کرد.

نازپرورده همچنین از بازگشایی چند مرز کول‌بری دیگر در استان کرمانشاه خبر داده٬ اما به نام آنها اشاره‌ای نکرده است.

معابر کول‌بری بر اساس مصوبه دولت محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان «ساماندهی معابر مرزی» بسته شده بود.

کول‌بران در ایران کارگران مرزی هستند که برای کسب درآمد زندگی خود اقدام به حمل اجناس مختلف و ورود آنها از نقاط غیررسمی گمرگی به داخل کشور می‌کنند.

بیشتر آنها در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کولبری می‌کنند و از آن رو که برخی کالاهای وارداتی از سوی آنها٬ بر اساس قوانین ایران٬ «قاچاق» محسوب می‌شود٬ هدف تیراندازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی نیز قرار می‌گیرند.

با این حال آنها می‌گویند کاسب‌کارند، کول‌برند و خرج زندگی‌شان را از راه طی ‌کردن کوه‌ها با کوله‌باری گاهی بیش از وزن خودشان به دست می‌آورند.

احمد شهید٬ گزارشگر پیشین ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران، و نیز هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، پیشتر از کشته و زخمی شدن شماری از کول‌بران و کاسب‌کاران محلی در مناطق مرزی ایران از سوی مرزبانان انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG