لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

کمیسیون تلفیق افزایش ۳۸ درصدی سوخت در ایران را تصویب کرد


کمیسیون تلفیق مجلس ایران با رد لایحه پیشنهادی دولت برای درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها، به جای آن درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی و در نتیجه سقف افزایش ۳۸ درصدی برای سوخت را تصویب کرد.

پیشتر برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هشدار داده بودند که انتظار درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال جاری مستلزم افزایش ۴۵۰ درصدی، و به عبارتی چهار و نیم برابری، قیمت حامل‌های انرژی است.

جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق در مجلس، روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، به خبرگزاری مهر گفت که بر اساس تصمیم این کمیسیون سقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری تا ۳۸ درصد خواهد بود.

آقای قادری در گفت‌وگویی دیگر با خبرگزاری ایسنا درباره جزئیات درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال گذشته گفت که در سال گذشته ۴۲ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب شد که ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش درآمد قیمت‌ها و ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل بودجه تامین می‌شد، «ما این درآمد را به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم».

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه از درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه و ۳۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها تامین می‌شود، بنابراین ما رشد ۳۸ درصدی در قیمت حامل‌های سوخت را پیش رو خواهیم داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: «البته هنوز مشخص نشده که چطور رشد قیمت حامل‌های سوخت تقسیم می‌شود، اما ممکن است برخی‌های حامل‌های انرژی مثل بنزین و سی‌‌ان‌جی رشد بیشتری داشته باشند و گازوئیل رشد قیمت کمتری پیدا کند و این موضوع به تصمیم دولت برمی‌گردد.»

بعد از تصویب کمیسیون تلفیق، رقم دقیق درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها باید در صحن علنی مجلس به مذاکره گذاشته شده و به تصویب نهایی برسد.

در همین زمینه ایرج ندیمی، دیگر عضو کمیسیون تلفیق مجلس، نیز به خبرگزاری فارس گفته است که انتظار می‌رود برای سال جاری قیمت بنزین به ۴۶۰ تا ۸۰۰، گازوئیل ۲۰۰ تا ۲۵۰ و سی‌ان‌جی هم به ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان برسد.
XS
SM
MD
LG