لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

رد صلاحیت ۳۳ نامزد میان‌دوره‌ای مجلس؛ حمید رسایی هم رد صلاحیت شد


بر اساس گزارش‌ها، هیئت‌های اجرایی، وابسته به وزارت کشور، صلاحیت ۳۳ نامزد از ۲۸۷ نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از جمله صلاحیت حمید رسایی، عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس نهم، را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور، روز چهارشنبه، ۲۵ اسفند، در مصاحبه با خبرنگاران خبر داد که صلاحیت ۳۳ نامزد از ۲۸۷ نامزد انتخابات توسط هیئت‌های اجرایی رد شده و ۱۸ نامزد دیگر نیز خود انصراف دادند.

علی‌اصغر احمدی، معاون وزیر کشور، اعلام کرد که نامزدهای رد صلاحیت شده در هیئت‌های اجرایی می توانند در مدت چهار روز به هیئت‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان اعتراض کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین گفت که هیئت های اجرایی به استناد بندهای پیش بینی شده در قانون «حتما قید می‌کنند که رد صلاحیت فرد مصداق کدام جرم از موارد قانونی است».

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس دهم در چهار حوزه انتخابیه و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال آینده، کمتر از سه ماه دیگر، برگزار می‌شود.

شورای نگهبان انتخابات مجلس دهم در دو حوزه انتخابیه اهر و هریس در استان آذربایجان شرقی و بندرلنگه، بستک و پارسیان در استان هرمزگان را باطل اعلام کرده بود.

شورای نگهبان همچنین از بین پنج کرسی حوزه انتخابیه اصفهان، آرای مینو خالقی، منتخب سوم این حوزه، را باطل اعلام و او را رد صلاحیت کرد.

محمدعلی حسین‌زاده، منتخب حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر در استان آذربایجان غربی، نیز پیش از تشکیل مجلس در تصادف رانندگی درگذشت.

در همین حال حمید رسایی، عضو جبهه پایداری که در انتخابات مجلس دهم در اسفندماه سال گذشته از حوزه انتخابیه تهران رد صلاحیت شده بود، در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان نیز رد صلاحیت شد.

آقای رسایی در وب‌سایت خود اعلام کرد که یکی از دلایل این تصمیم هیئت اجرایی اصفهان، حکم هیئت تخلفات نهاد ریاست جمهوری مبنی بر پنج سال انفصال از مسئولیت عالی دولتی بوده است.

این نماینده سابق مجلس در عین حال مدعی شد که این حکم هفته گذشته توسط دیوان عدالت اداری «نقض» و او «تبرئه» شده است.

محمد اشرفی اصفهانی، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری، در سال ۹۳ خبر داده بود که آقای رسایی به دلیل «تخلفات» در سمت مدیرکلی ارشاد قم در دولت سابق، به پنج سال محرومیت از مسئولیت‌های دولتی محکوم شده‌ است.

آقای رسایی همچنین اعلام کرد که دلایل دیگر رد صلاحیتش چند مورد محکومیت های مطبوعاتی مربوط به مدیر مسئولی نشریه «۹ دی»، از جمله پرونده شکایت خانواده هاشمی رفسنجانی بوده است.

وی در عین حال گفت که در هیچ یک از این حکم‌ها او «محکومیت موثر قانونی» که «موجب ممنوعیت فعالیت های سیاسی و اجتماعی» شود نداشته است.

آقای رسایی تاکید کرد که به هیئت نظارت استان و شورای نگهبان درباره رد صلاحیت خود اعتراض خواهد کرد.

نشریه «۹ دی» پیش از این چهار بار از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده و با حکم دادگاه انتشار خود را از سر گرفته است.

انتخابات شوراها در ۱۵۰ شهر الکترونیکی برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین خبر داد که انتخابات شوراها در حدود ۱۵۰ شهر کشور به صورت کاملا الکترونیکی برگزار خواهد شد.

علی‌اصغر احمدی گفت که پیش از این قرار بوده انتخابات تمام الکترونیکی فقط در شهرهایی که تعداد اعضای شورای آنها هفت یا ۹ نفر است برگزار شود، اما در جلسه روز چهارشنبه با هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، تصمیم گرفته شده که انتخابات در ۱۵۰ شهر به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شود.

نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان در این انتخابات مسئولیتی ندارد.

هیئت دولت ایران طرح اجرای الکترونیکی دهمین انتخابات مجلس و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری را تصویب کرده بود، اما شورای نگهبان در‌‌نهایت برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی را تصویب نکرد.

شورای نگهبان همچنین با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به صورت الکترونیکی نیز مخالفت کرده است.

مسئولان شورای نگهبان «نبود زیرساخت‌های لازم» و ضرورت تغییر قوانین را از جمله دلایل مخالفت خود با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG