لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

حداد عادل رای به وزرای دولت روحانی را «مشروط» دانست


غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران، ضمن رد هر گونه «داد و ستد» بین دولت و مجلس در زمینه اعطای رای اعتماد به محمد فرهادی، وزیر علوم، رای نمایندگان به او و همه وزرا را «مشروط» دانست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، آقای حداد عادل روز شنبه، هشتم آذر، گفت: «ما هرگز آرزو نمی‌کنیم وقت وزیر را با کارت زرد یا قرمز بگیریم و یا بیش از حد درگیری و مسائلی در این زمینه داشته باشیم. اما رأی اعتماد نمایندگان مجلس به همه وزرا مشروط است.»

وی با تاکید بر این که نمی‌توان دانشگاه را از سیاست جدا کرد، حساسیت‌های سیاسی مجلس در انتخاب وزیر علوم را «طبیعی» دانست و گفت که این وزارتخانه همیشه فضای «داغ و پرتپش سیاسی» داشته است.

آقای حداد عادل اضافه کرد: «حساسیت مجلس در ابتدای کار وزیر نسبت به مسائل سیاسی طبیعی است. امیدواریم بعد از این حساسیت این‌چنینی وجود نداشته باشد و میدان همکاری مجلس و وزارتخانه میدان کار و اجرایی باشد.»

الياس نادران، نماينده تهران، نیز پیش از این رای اعتماد مجلس به آقای فرهادی و همه وزرايی را که از مجلس رای اعتماد گرفته‌اند «مشروط» دانسته بود.

غلامعلی حداد عادل همچنین ضمن رد هر گونه «داد و ستد» در رای اعتماد مجلس به وزیر علوم افزود: «مسلم بدانید اگر منظور از تعامل، تفاهم است، آن را قبول داریم.»

علی مطهری، نماينده تهران، در جلسه رای اعتماد به آقای فرهادی با اشاره به شباهت‌های او با گزینه‌های پیشین معرفی شده برای تصدی وزارت علوم گفته بود که رای اعتماد به آقای فرهادی باعث می‌شود که مجلس به «منطق دوگانه و يک بام و دو هوا» متهم شود و «اين شائبه را پيش می‌آورد که معامله‌ای در کار است».

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، روز شنبه در مراسم معارفه آقای فرهادی به عنوان وزیر علوم گفته بود که او از «جنس» وزیران و سرپرستان قبلی وزارت علوم است و در تفکر سیاسی، مدیریتی و علمی تفاوتی با وزیران قبلی ندارد.

محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم،نیز در این جلسه گفت که نوع رویکردش به برنامه‌های وزارت علوم به گونه‌ای بوده که هیچ وقت احساس موقتی بودن نکرده است.

محمد فرهادی، وزیر علوم، نیز با تاکید بر«پرهیز از حواشی» و تبدیل دانشگاه‌ها به «دانشگاه‌های کارآفرین» افزود: «باید نسل سوم دانشگاه‌ها را تحقق بخشید، زیرا نسل اول آموزشی، نسل دوم پژوهشی و نسل سوم دانشگاه‌ها کارآفرینی و ثروت است.»

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه، ۵ آذر، به محمد فرهادی، پنجمين گزينه پيشنهادی حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، برای تصدی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری رای اعتماد دادند.

مجلس ايران در جلسه ۲۹ مردادماه خود رضا فرجی دانا، وزير علوم، را استيضاح و برکنار کرده بود.

محمود نيلی احمدآبادی و فخرالدين احمدی دانش آشتيانی دو گزينه پيشنهادی بعدی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم موفق به کسب رای اعتماد از نمايندگان مجلس شورای اسلامی نشده بودند.

نمايندگان مجلس ايران در ابتدای تشکيل کابينه حسن روحانی، نيز به جعفر ميلی منفرد، وزير پيشنهادی علوم، رای اعتماد نداده بودند.

XS
SM
MD
LG