لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

گزارش مجلس ایران: نرخ بیکاری در ۱۴۰۰ به حدود ۱۶ درصد می‌رسد


مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰ در «بهترین» حالت، یعنی رشد سالانه پنج درصدی در اقتصاد ایران، تعداد افراد بیکار به بیش از چهار میلیون و صد هزار نفر از جمعیت کشور رسیده و نرخ بیکاری به ۱۵.۹ درصد خواهد رسید.

این گزارش همچنین با اشاره به افزایش پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ در عین حال اعلام کرد که میزان اشتغال جوانان در این سال‌ها کاهش یافته و بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار جوان بیکار شده‌‌اند.

بر اساس این گزارش که بخش‌هایی از آن روز جمعه، شش شهریور، در خبرگزاری مهر منتشر شد، در سال ۱۴۰۰، در «بد‌ترین حالت» یعنی رشد سالانه یک درصدی در اقتصاد ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، تعداد بیکاران به بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و نرخ بیکاری به ۱۸.۲ درصد خواهد رسید.

به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس، دستیابی به نرخ‌ بیکاری ۱۰ درصد و پایین‌‌تر نیازمند رشد بیش از ۵ درصدی اقتصاد ایران است.

فریدون خاوند، استاد اقتصاد در پاریس، پیشتر در مورد آمار بیکاری در ایران به رادیو فردا گفته بود «واقعیت این است که در این ارقام تنها بیکاران مطلق به حساب آمده‌اند، یا کسانی که بر پایه نورم‌های سازمان بین المللی کار در هفته پیش از آمار گیری حتی یک ساعت هم کار نکرده‌اند.»

در همین حال علی ربیعی، وزیر کار ایران، روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور ۹۳، به لزوم رشد اقتصادی متوسط سالانه هفت درصد برای مهار مشکل اشتغال در ایران اشاره کرده و هشدار داده بود که «اگر کاری نکنیم، تعداد بیکاران در سال ۱۴۰۰ به ده میلیون نفر خواهند رسید».

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ ایران را مثبت ۳ درصد اعلام کرده است. نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۱، منفی ۶.۸ درصد و در سال ۹۲، منفی ۱.۹ درصد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش تازه خود همچنین اعلام کرد که در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ حدود ۳.۸ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۲۴ ساله ایران کم شده است.

به گفته این مرکز، در این مدت تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها دو برابر شده و از ۵.۶ میلیون نفر به ۱۱.۲ میلیون نفر افزایش یافته که این موضوع نشان‌دهنده «فشار مضاعف جوانان» تحصیل‌کرده برای ورود به بازار کار است.

با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود اعلام کرد که اشتغال جوانان کشور در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳ «همواره» کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، تعداد شاغلان تحصیل‌کرده کشور از دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سال ۸۴ به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سال ۹۲ رسیده است.

به گفته این مرکز، با این حال، میزان اشتغال جوانان از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۸۴ به دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۳ افت کرده که به معنای بیکار شدن بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جوان تنها در مدت زمان ۸ سال است.

بر اساس گزارش‌هایی که پیش از این مراکز دولتی ایران منتشر کرده‌اند، نرخ بیکاری جوانان بیش از دو برابر نرخ عمومی کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران روز دوشنبه، ششم مردادماه ۹۳، گفته بود که در برخی رشته‌های دانشگاهی تا ۴۵ درصد از فارغ‌التحصیلان بیکارند.

پیش از آن نیز علی طیب‌‌نیا، وزیر اقتصاد، با اشاره به فارغ‌التحصیل شدن جوانان گفته بود که حدود هشت و نیم میلیون نفر در آینده نزدیک جویای شغل خواهند بود.

XS
SM
MD
LG