لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

آتش‌سوزی پاسارگاد «سه هزار هکتار از پوشش گیاهی» را از بین برد


بر اساس گزارش‌ها، پس از ۵۰ ساعت٬ آتش‌سوزی در ۹۰ درصد از ارتفاعات«پاسارگاد» در استان فارس مهار شده، اما این آتش‌سوزی تاکنون منجر به از بین رفتن حداقل سه هزار هکتار از پوشش گیاهی منطقه از جمله تعدادی از درختان با قدمت «۲۰۰ تا ۵۰۰ سال» شده است.

سلمان پویا٬ دبیر شورای بخش پاسارگاد٬ روز جمعه٬ ۲۱ خرداد٬ خبر داد که آتش‌سوزی در ۹۰ درصد از این منطقه مهار شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اعلام کرد که از صبح روز جمعه چهار بالگرد ارتش مردم را برای خاموش کردن آتش به ارتفاعات این منطقه برده اند.

خبرگزاری ایسنا نیز بدون ارائه آمار مشخص خبر داد که که «جمع کثیری» از مردم شهرستان‌های ارسنجان، مرودشت، شیراز، پاسارگاد، خرم‌بید و سایر نقاط همجوار با منطقه حریق، روز جمعه برای کمک به مهار آتش در محل حاضر شدند.

بیش از ۹۰۰ هکتار از پوشش گیاهی در منطقه بلاغی شهرستان «پاسارگاد» از صبح چهارشنبه، ۱۹ خرداد، به دلایل نامعلومی دچار آتش‌سوزی شده و تاکنون به طور کامل مهار نشده است.

«سخت‌گذر بودن»٬ «وسعت منطقه» و «پوشش گیاهی انبوه» به عنوان سه عامل منفی در روند اطفای حریق در این منطقه اعلام شده است.

مقامات محلی اعلام کرده اند کهدر این آتش‌سوزی به منطقه تاریخی پاسارگاد هیچ آسیبی نرسیده است.

به گفته خبرگزاری مهر٬ تا شامگاه روز پنج‌شنبه سه هزار هکتار از پوشش گیاهی این منطقه از جمله تعدادی از «درختان ۲۰۰ و ۵۰۰ ساله» از بین رفته است.

بر اساس این گزارش٬ آتش در روز پنج‌شنبه برای ساعاتی خاموش شده بود اما دوباره زبانه کشید.

در همین حال طاهر ایزدی٬ فرماندار شهرستان پاسارگاد٬ گفت که روز پنج شنبه یک هواپیمای آب‌پاش وزارت دفاع دو بار بر روی این ارتفاعات آب پاشیده اما «به دلیل اینکه این کار از ارتفاع زیاد انجام شد تاثیر چندانی در فرو نشاندن آتش نداشت».

خداکرم جلالی٬ رئیس سازمان جنگل‌ها٬ نیز روز پنج‌شنبه گفت که عملیات برای خاموش کردن آتش «به‌موقع انجام نگرفته» و «همین موضوع دامنه این آتش‌سوزی را گسترش داده است».

به گفته آقای جلالی٬ دو بالگرد روز پنج‌شنبه و یک روز پس از آتش‌سوزی به این منطقه اعزام شده اند.

آقای جلالی در اردیبهشت‌ماه نیز خبر داده بود که سال گذشته بیش از ۴۴ هزار هکتار از جنگل‌های ایران آتش گرفته که این میزان در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سال گذشته نیز گزارش‌های زیادی درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG