لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۵

دفن «شهدای گمنام» در محدوده باستانی پاسارگاد تکذیب شد


عکسی که وب‌سایت آبان‌پرس از محل تدفین «شهدای گمنام» منتشر کرده است.
عکسی که وب‌سایت آبان‌پرس از محل تدفین «شهدای گمنام» منتشر کرده است.

پس از انتشار گزارش‌هایی از دفن پیکر دو تن از قربانیان جنگ ایران و عراق در محدوده «حریم درجه دو» مجموعه تاریخی پاسارگاد، چند وب‌سایت خبری اعلام کردند که پیکر این دو نفر در حریم این مجموعه تاریخی دفن نشده و در محل دیگری دفن شده است.

وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، روز جمعه، ۱۳ اسفند، خبر داد که به دنبال پیگیری مقامات سازمان میراث فرهنگی دفن «شهدای گمنام» در حریم درجه دو مجموعه تاریخی پاسارگاد لغو شد.

همین وب‌سایت روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، در خبری متفاوت اعلام کرده بود که این دو نفر «در بوستان شهدای گمنام پاسارگاد» دفن شده‌اند.

در همین حال وب‌سایت «آبان‌پرس» نیز خبر داد که به دنبال پیگیری‌های مقامات سازمان میراث فرهنگی پیکر این دو نفر در تپه «نورالشهدا» که «بوستان شهدای گمنام» نیز نامیده می‌شود، دفن شده است.

بر اساس این گزارش، این تپه در نزدیکی شهر سعادت‌شهر مرکز شهرستان پاسارگاد است و سال ۹۳ نیز «چند شهید گمنام» در این محل دفن شده بودند.

مقامات سازمان میراث فرهنگی تاکنون درباره این گزارش‌ها اظهار نظری نکرده‌اند و در وب‌سایت‌ها‌ی وابسته به این سازمان نیز گزارشی منتشر نشده است.

مجموعه تاریخی پاسارگاد دربرگیرنده ساختمان‌های باستانی از جمله آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد و آرامگاه کمبوجیه است و سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

وب‌سایت خبرآن‌لاین روز هشتم اسفندماه در گزارشی به نقل از حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد، خبر داده بود که «یادمان شهدای گمنام» از مدت‌ها پیش در حریم درجه دو مجموعه تاریخی پاسارگاد در حال ساخت است.

آقای فدایی با اشاره به ثبت پاسارگاد در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام کرد که «همه ما موظف به اجرای آن قوانین هستیم تا پاسارگاد در فهرست میراث‌ جهانی باقی بماند».

این موضوع واکنش‌هایی نیز در فضای مجازی به دنبال داشت و زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در تویئتر خود اعلام کرده بود که «این موضوع در حال پیگیری است و مکاتبات گسترده‌ای در این باره انجام شده است».

در همین حال محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا تاکید کرده بود که ساخت این آرامگاه می‌تواند در باقی ماندن پاسارگارد در فهرست آثار جهانی «مشکل» ایجاد کند.

با این حال محمد پردل، امام جمعه بخش پاسارگاد، از این اقدام دفاع کرده و گفته بود که «تدفین شهدای گمنام در منطقه پاسارگاد باعث خیر و برکت منطقه خواهد شد».

در خردادماه سال جاری نیز موضوع احداث یک کارخانه رب در حریم مجموعه تاریخی پاسارگاد خبرساز شده بود.

روز دوشنبه، یکم دی ۹۳، نیز با وجود مخالفت سازمان میراث فرهنگی و شورای تامین استان، هشت تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، در میدان تاریخی و گردشگری امیرچخماق یزد به خاک سپرده شدند.

موضوع دفن قربانیان جنگ ایران و عراق در دانشگاه‌های ایران در دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG