لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

عبادی خواستار بازدید مسئولان یونیسف از زندان‌های ایران شد


شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل و مدافع حقوق بشر
شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل و مدافع حقوق بشر
شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل و مدافع حقوق بشر، در نامه‌ای رسمی که روز دوشنبه، ۱۸ دی‌ماه، منتشر شد از مسئولان سازمان یونیسف، سازمان کودکان سازمان ملل، خواست با بازدید از زندان‌های ایران وضعیت کودکان در این زندان‌ها را بررسی کنند.

خانم عبادی از مسئولان یونیسف خواسته است لزوم اجرای تعهدات مبتنی بر کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را به دولت جمهوری اسلامی یادآور شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
لینک مستقیم

ایران گرچه از جمله امضاکنندگان کنوانسیون حقوق کودک است در چند سال گذشته همواره به دلیل نقض و زیر پا گذاشتن تعهدات خود در این زمینه هدف انتقاد کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بوده است.

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار این نامه که خطاب به مدیر اجرایی سازمان یونیسف نوشته شده به نقل از خانم عبادی به «بی‌اعتنایی» مقامات جمهوری اسلامی به «تذکرهای مدافعان حقوق بشر» در مورد بهبود شرایط کودکانی اشاره کرده است که به همراه مادران خود در زندان به سر می‌برند.

شیرین عبادی در نامه رسمی خود به آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف، به‌ویژه به وضعیت وخیم دو کودک شش ماهه و ۱۲ ماهه در زندان سمنان اشاره کرده است که مادران‌شان به «جرم عقیدتی» در حبس هستند.

در این نامه که رونوشت آن برای دبیرکل سازمان ملل و همچنین گزارشگر این سازمان برای ایران نیز ارسال شده آمده است که این دو کودک خردسال «به علت شرایط نامساعد زندان» به بیماری‌های عفونی ریه و گوش مبتلا شده و «به علت وخامت حال» در بیمارستان بستری شده‌اند.

به گفته خانم عبادی، علاوه بر این دو کودک در زندان سمنان هفت کودک دیگر هم به سر می‌برند که بنا بر نامه این فعال حقوق بشر «همگی در شرایط نامساعدی از جهت تغذیه، بهداشت، درمان و دسترسی به فضای آزاد» هستند.

این فعال و مدافع حقوق بشر می‌گوید که مقامات زندان‌ها و قوه قضاییه در ایران همواره به خواسته او مبنی بر تاسیس مراکزی در کنار زندان‌ها برای نگهداری مناسب از کودکان بی‌توجهی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG