لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

ابراز اطمینان نتانیاهو از «نتیجه‌بخش» بودن دیدار اخیر با پوتین


ولادیمیر پوتین (راست) معتقد است که «دنیای امروز متفاوت است؛ بیایید در مورد حال حاضر صحبت کنیم».
ولادیمیر پوتین (راست) معتقد است که «دنیای امروز متفاوت است؛ بیایید در مورد حال حاضر صحبت کنیم».

در پی دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به رسانه های کشورش اطمینان داد که تجربیات گذشته نشان داده که پوتین حرف ما را «به خوبی درک می کند» و «مذاکرات نتیجه‌بخش» خواهد بود.

نخست وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، در سفری به مسکو در دیدار با رئیس جمهوری روسیه، با دائمی شدن حضور نظامی ایران و «اذناب ایران» در سوریه مخالفت کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، آقای نتانیاهو بعد از این ملاقات گفت، اسرائیل «مخالفتی با توافق برای آینده سوریه ندارد، اما حاضر به پذیرش وضعیتی هم نیست که ایران و اذنابش در سوریه حضور نظامی داشته باشند».

اشاره نتانیاهو به «اذناب ایران»، از جمله به سازمان شیعی لبنانی حزب الله است که شبه نظامیان آن برای بقای حکومت بشار اسد در جریان جنگ داخلی سال های اخیر سوریه جنگیده اند.

نتانیاهو گفت: «به تفصیل در مورد مفهوم راهبردی تثبیت حضور ایرانی ها در سوریه» توضیح داده و [به پوتین] گفتم: «این امر ثبات منطقه را مختل می کند و به احتمال (موفقیت) توافق سیاسی برای سوریه هم لطمه می زند.»

نتانیاهو به «تلاش ایران برای ساختن قوای نظامی، از جمله پایگاه دریایی» در سوریه اشاره کرده و گفت: «این امر عواقب وخیمی از نظر امنیت اسرائیل خواهد داشت.»

نتانیاهو افزود: «بیان روشن این نکات برای جلوگیری از سوء تفاهم ها بود و ترجمان عملی هم دارد.»

بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه پیش از آغاز مذاکرات با پوتین در برابر دوربین ها گفت دو هزار و پانصد سال پیش کسانی در ایران در صدد نابودی یهودیان بودند و امروز نیز وارثان سرزمین پارس قصد خود را به طرزی غیر قابل باور و آشکارا بر بدنه موشک های‌شان می‌نویسند.

رئیس جمهوری روسیه در واکنش به این سخنان نتانیاهو در حضور خبرنگاران و با لحنی که بعضی رسانه‌ها سرد توصیف کردند گفت که اینها پنج قرن پیش از میلاد بوده؛ دنیای امروز متفاوت است؛ بیایید در مورد حال حاضر صحبت کنیم.

نتانیاهو و پوتین به روایت هایی از تورات اشاره می کردند که بر اساس آن، هامان صدراعظم دربار خشایارشاه بر اثر کینه از ملکه یهودی دربار استر و عمویش مردخای، در صدد نابودی یهودیان سرزمین پارس بود.

این روایت تاریخ مستند نیست، اما در داستان های عهد عتیق به آن اشاره شده و قبر استر و مردخای نیز در همدان ایران قرار دارد.

یهودیان در عید پوریم از خشایارشاه به خاطر دفاع از یهودیان قدردانی می کنند؛ ملاقات نتانیاهو- پوتین مقارن با عید پوریم امسال صورت گرفت.

مذاکرات تازه نتانیاهو با پوتین چهارمین دیدار رو در روی آنها از آغاز حضور نظامی روسیه در سوریه، از سپتامبر ۲۰۱۵ به این سو بود؛ در مذاکرات پیشین نیز نتانیاهو به مسکو سفر کرده بود.

همزمان، روزنامه الحیات در لندن روز جمعه، بیستم اسفند، به نقل از یک «مقام بلندپایه روس» نوشت که نتانیاهو در این دیدار این بار از پوتین خواست «تضمین» دهد که نظامیان ایران یا گروه‌های وابسته به ایران نتوانند در مرز سوریه با اسرائیل آزادانه رفت و آمد کنند.

اما این مقام روس به الحیات افزود: «موضوع ایران برای مسکو حساس است و می خواهد همکاری خود با تهران را حفظ کند.»

میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه یک‌شنبه گذشته در مصاحبه با الحیات گفته بود، هر تصمیم برای خروج نیروهای ایران از سوریه به دولت قانونی این کشور مربوط است و این دولت می تواند خروج نیروهای خارجی را درخواست کند.

در همین حال، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز جمعه نوشت که نتانیاهو هنوز تلاش می کند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را «به لغو برجام متقاعد کند».

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو از بعد از دیدار ماه گذشته با ترامپ در کاخ سفید «در هر فرصتی می گوید که دیدگاه‌های اسرائیل و آمریکا به طرز خارق العاده ای به یکدیگر نزدیک شده و حتی سایر کشورهای جهان از اسرائیل می خواهند که پیام آنها را به کاخ سفید برساند».

دولت آمریکا در روزهای گذشته در نخستین موضع‌گیری رسمی در مورد ایران، از آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست در زمینه اجرای برجام از سوی ایران «سخت‌گیری» کند.

موضوع های مرتبط با برجام و حضور ایران و گروه‌های وابسته به آن در سوریه و لبنان در دیدارهای روزهای گذشته آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل با بلندپایگان آمریکایی در واشینگتن مورد رایزنی قرار گرفته بود.

آقای لیبرمن روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، با جیمز متیس وزیر دفاع در پنتاگون و چهارشنبه هجدهم اسفند با مایک پنس معاون رئیس جمهوری و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا دیدارهای جداگانه انجام داد.

XS
SM
MD
LG