لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

انتقاد ایران از پاکستان به دلیل «حضور و عملیات اشرار» در خاک این کشور


سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به مرگ ده مرزبان ایرانی در استان سیستان و بلوچستان، از دولت پاکستان خواست که درباره، به گفته او، «نحوه حضور و عملیات گروهک‌های شریر» در خاک خود پاسخگو باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، گفت که «انجام عملیات ایذایی و تروریستی از سوی اشرار مسلح و گروهک‌های ابزار دست مروّجان شناخته‌شده خشونت و افراط و تکفیر از مرزهای ایران و پاکستان محکوم و غیرقابل پذیرش است».

وی تاکید کرد که دولت پاکستان باید درباره «نحوه حضور و عملیات این گروهک‌های شریر» در خاک خود پاسخگو باشد.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، نیز گفت که «بی‌شک مسئولیت این دست حوادث بر عهده دولت پاکستان است».

نیروهای مرزبانی «پاسگاه میل ۱۰۰» از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) روز چهارشنبه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند و در جریان این حمله ده مرزبان کشته شدند.

در همین حال علی موحدی راد، دادستان زاهدان، روز پنج‌شنبه خبر داد که در این حمله سه مامور رسمی و هشت سرباز به هنگام تعویض پست «با تیربار گرینف» مورد حمله قرار گرفتند و ده نفر کشته شدند.

وی اعلام کرد که مهاجمان سپس به «خاک پاکستان» متواری شدند.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران در سال‌‌های اخیر از پاکستان به دلیل آن چه «تعلل» در تامین امنیت مرزهای مشترک می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، در فروردین‌ماه ۹۵ در سفر به پاکستان تاکید کرد که موافقت‌نامه امنیتی که پیش از این بین دو کشور امضا شده «باید عملیاتی و اجرایی شود» تا ایران بتواند امنیت مرزهای خود در استان سیستان و بلوچستان را «بهتر» تامین کند.

نخست‌وزیر پاکستان نیز سال ۹۴ در سفر به تهران و دیدار با رئیس‌جمهوری ایران، از «مصمم بودن» این کشور برای همکاری با ایران در مقابله با گروه جیش‌العدل از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی سخن گفته بود.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه گفت: «جا دارد کشورهایی که در ائتلاف‌های ضدتروریستی مشارکت می‌جویند، پاسخ دهند چگونه از مقابله با گروهک‌ها و اشرار مسلح تروریستی در خاک خود عاجزاند؟»

وی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ضمن پیگیری این موضوع «از همه مجاری دیپلماتیک و سیاسی حق دفاع «برای دفع شرارت را برای خود محفوظ می‌داند».

پیش از این شماری از مقام‌های عالی جمهوری اسلامی از جمله علی شمخانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی، عربستان را به تلاش برای ایجاد ناامنی در شرق و غرب ایران و «ارسال سلاح» و حمایت از «گروه‌های تروریستی» در این منطقه متهم کرده‌ بودند.

در همین زمینه محسن رضایی، فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اواخر تیرماه ۹۵ عربستان سعودی را متهم کرد که برای «ناامن کردن» ایران «یک پایگاه در بلوچستان پاکستان» و «یک پایگاه» در اقلیم کردستان عراق ایجاد کرده است.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران طی سال‌های اخیر بار‌ها محل رویارویی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی با گروه‌های مسلح بوده که مقام‌های ایران از آنها به عنوان «تروریست»، «قاچاقچی» و «اشرار» نام می‌برند.

آخرین درگیری گزارش شده در منطقه مرزی استان سیستان ‌و بلوچستان مربوط به ۱۷ دی‌ماه سال گذشته است که در محدوده مرزی شهرستان سرباز رخ داد و آن‌گونه که رسانه های ایران اعلام کرده بودند، یک مرزبان در این درگیری کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG