لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

انتقاد شدید روزنامه‌های تندرو از سخنرانی حسن روحانی


حسین شریعتمداری، سردبیر و نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان
حسین شریعتمداری، سردبیر و نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان

دو روزنامه کیهان و رسالت در سرمقاله روز سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، خود از سخنان روز یک‌شنبه حسن روحانی، رئیس جمهور، درباره انجام همه‌پرسی در مورد مسائل مهم و «وصل نبودن آرمان‌ها به سانتریفیوژ» شدیدا انتقاد کردند.

روزنامه کیهان حسن روحانی را به «فرافکنی مسئولیت، حاشیه‌سازی، عملیات روانی و جنجال‌آفرینی» متهم کرده و سخنان او را به «گلوله‌گذاری و خشاب‌گذاری سلاح دشمن» شبیه دانست.

روزنامه رسالت نیز این سخن آقای روحانی که «آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست» را «مغالطه» خوانده و نوشت که کشورهای غربی ایران را «مجبور» کرده‌اند ذخاير ۲۰ درصدی اورانیوم خود را «منهدم» کند.

حسن روحانی، رئيس جمهوری اسلامی ايران، روز يک‌شنبه، ۱۴ دی، با اشاره به قانون اساسی کشور خواستار برگزاری همه‌پرسی از مردم در «مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سياسی و فرهنگی» شد.

آقای روحانی همچنین گفت که «اقتصاد در کشور با انحصار پيشرفت نمی‌کند» و يک بار ديگر تاکيد کرد که «اگر موضوعی منحصر در دست گروه خاصی باشد فساد ايجاد می‌شود، حتی اگر سلمان و ابوذر باشد».

آقای روحانی در سخنان خود به نام نهاد خاصی اشاره نکرد، اما سرمقاله روز سه‌شنبه روزنامه کیهان به قلم «محمد ایمانی»، این سخنان رئیس جمهوری ایران را «حمله به مجلس و صدا و سیما و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» تعبیر کرده است.

سرمقاله‌نویس روزنامه کیهان آقای روحانی را به «فرافکنی مسئولیت، حاشیه‌سازی، عملیات روانی و جنجال‌آفرینی » متهم کرده و این سخنان او را «نگران‌کننده» خوانده است.

در پایان سرمقاله کیهان آمده است: «اگر قرار باشد کوه شعارها و همایش اقتصادی کذا، موش رفراندوم یا القای تقابل اصول و منافع ملی بزاید و فرصت خدمت صرف تدارک سناریوی جنگی- نیابتی فتح سنگر به سنگر شود، آن گاه باید گفت از جیب منافع ملی به آمریکا و غرب یارانه هنگفت می‌دهیم تا پروژه تک و شبیخون خود را پیش ببرند؛ چیزی شبیه گلوله‌گذاری و خشاب‌گذاری سلاح دشمن!»

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، نیز روز دوشنبه در واکنش به پیشنهاد حسن روحانی درباره همه‌پرسی گفته بود که «رئیس‌جمهور حقوقدان فرق رفراندوم تقنینی و رفراندوم اساسی را نمی‌داند».

به گفته آقای شریعتمداری، رفراندم تقنینی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد و رفراندم قانون اساسی منوط به فرمان رهبر جمهوری اسلامی است.

آقای روحانی در سخنان روز یک‌شنبه خود همچنین درباره مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ گفته بود: «آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، بلکه به قلب و اراده ما وصل است؛ اگر از آن طرف ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و فلان غنی‌سازی که به آن نیاز نداریم متوقف کنیم، یعنی آرمان ما رفت؟»

محمد کاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت، این سخنان آقای روحانی را «مغالطه» خوانده و افزود: «مثل اين كه به رهبران نهضت ملی شدن صنعت نفت گفته شود اين همه داد و فرياد و درگيری با امپرياليسم انگليس و آمريكا درست نيست، آرمان ما وصل به چند بشكه نفت ناقابل نيست!»

آقای انبارلویی در سرمقاله روز سه‌شنبه روزنامه رسالت ادامه می‌دهد: «آنها ما را مجبور كردند ذخاير ۲۰ درصد را منهدم كنيم. در حالی كه می‌شد اين ذخاير را فروخت، انهدام آن با كدام عقلانيت سياسی و اقتصادی معطوف به استقلال كشور می‌‌خواند؟»

ايران بر مبنای توافق شش ماهه ژنو که سوم آذر سال ۱۳۹۲ به دست آمد، پذیرفت که ذخاير اورانيوم ۲۰ درصد غنی‌شده خود را يا رقيق کرده يا به ميله سوخت تبديل کند.

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، نیز روز دوشنبه درواکنش به سخنان آقای روحانی گفته بود: «آرمان ما سانتریفیوژ نیست، بلکه آرمان ما نابودی کاخ ستمگران و کاخ سفید آمریکا و محو صهیونیسم است.»

وی تاکید کرده بود: «هر کس به این آرمان‌ها اعتقاد ندارد و می‌خواهد به اسم خردگرایی بر روی آنها خط بکشد، صادقانه بگوید که از اول انقلابی نبوده و خودش را در صف انقلاب جا زده است.»

مسئله تعداد سانتریفیوژها از مسائل عمده مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌ها با ایران است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از این در رابطه با ظرفیت سانتریفیوژهای ایران گفته‌است که ایران نیاز به ۱۹۰ هزار «سو» غنی‌سازی دارد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس از قول ديپلمات‌ها می‌گويد که آمريکا خواستار کاستن شمار سانتریفیوژهای مورد استفاده ایران دست‌کم به نصف يعنی ۴۵۰۰ دستگاه است، در حالی ‌که ايران تنها با کاهشی ۲۰ درصدی و رساندن آنها به هشت هزار ماشين موافق است.

XS
SM
MD
LG