لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

انتقاد روحانی از کسانی که «ناسزاگویی را انقلابی‌گری می‌دانند»


حسن روحانی با انتقاد از کسانی که «ناسزاگویی» را «انقلابی‌گری» می‌دانند، خواستار اصلاح لحنِ رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرای مخالف خود در مواجهه با دولت، کشورهای منطقه و دنیا شد و گفت که «با لحن تند به جایی نمی‌رسیم و جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد».

بر اساس فیلم منتشر شده از دیدار آقای روحانی در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۵ خرداد، با تعدادی از روزنامه‌نگاران، او می‌گوید: «چرا لحن مان را اصلاح نمی‌کنیم و چرا نمی دانیم با چه لحنی می‌خواهیم با دولت، با منطقه و با دنیا صحبت کنیم، با لحن تند به جایی نمی رسیم و جز اعتدال راه دیگری وجود ندارد.»

وی تاکید کرد که امام اول شیعیان در جنگ صفین به سربازانش که در حال جنگ با لشگر معاویه بودند گفت که «من اصحابی را نمی خواهم که به دشمنان‌شان فحش دهند».

آقای روحانی اضافه کرد: «حال برخی از ما که خود را شیعه علی می دانیم، چرا دشنام دادن را افتخار می دانیم و ناسزاگویی را انقلابی‌گری می‌دانیم؟»

ادبیات و طرز سخن گفتن مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای در مواجهه با کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از همان سال‌های ابتدایی پس از انقلاب مورد انتقاد بسیاری از تحلیل‌گران بوده است.

از جمله آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، برای توصیف آمریکا عباراتی چون «جهانخوار»، «خونخوار» و «شیطان بزرگ» و برای توصیف پادشاهان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عباراتی چون «مرتجع»، «نوکر آمریکا» و «دوره‌گرد» را به کار می‌برد.

رهبر جمهوری اسلامی و برخی از دیگر مقامات ایران نیز از ادبیاتی مشابه در مواجهه با مقامات کشورهای دیگر استفاده می کنند.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه، ششم خرداد، با «احمق» نامیدن رهبران عربستان سعودی، این کشور را «گاو شیردهی» توصیف کرد که به گفته وی «دشمنان اسلام شیرشان را می‌دوشند و وقتی شیری نداشت ذبح شان می‌کنند».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ شهریور ۹۵ نیز در پیام شدیداللحنی به مناسبت مراسم سالانه حج، رهبران عربستان را با صفاتی چون «شیطان‌هایی خرد و حقیر»، «بی‌دین و بی‌وجدان»، «گمراه» و «روسیاه»، «فتنه‌انگیز» و «از خدا بی‌خبر»، «طواغیت» و «شجره خبیثه ملعونه» خطاب کرد.

سه روز بعد، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب این سخنان را «ستیزه‌جویانه و شرم‌آور» توصیف کرده و آن را «با شدیدترین عبارت‌ها» محکوم کردند.

دولت یازدهم «مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب» است

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «بی تردید دولت یازدهم مظلوم‌ترین دولت در تاریخ انقلاب بوده است».

وی از رسانه‌های مخالف خود خواست که پس از انتخابات «لحن ها را دوستانه و برادرانه‌تر» کنند.

رئیس جمهور ایران همچنین گفت که در انتخابات مردم با تلفن های همراه به صحنه آمدند و اگر «شهروند خبرنگاران» نبودند و «رسانه هایی که در مسیر حق حرکت می کردند تنها بودند، ما در انتخابات موفق نبودیم».

وزارت ارشاد ایران در ایام انتخابات ریاست جمهوری چندین گزارش از «تخلف های انتخاباتی» رسانه های وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد.

با این حال قوه قضائیه گزارشی درباره رسیدگی به این پرونده ها منتشر نکرده و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیزروز یک‌شنبه، دهم اردیبهشت، درباره دولتی و عمومی بودن این رسانه‌ها ابراز تردید کرد.

پیش از این نیز برخی از نزدیکان آقای روحانی از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، از دولت یازدهم با عنوان «مظلوم‌ترین» دولت نام برده‌اند.

در سال‌های گذشته رسانه ها و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شدیدا به حسن روحانی و اعضای دولت او حمله کرده و بارها مقامات دولت را به «خیانت» متهم کرده‌اند.

از جمله حمید رسایی، از روحانیون مخالف آقای روحانی، اواسط مردادماه ۹۵ در تبریز به صراحت حسن روحانی را به «خیانت» در موضوع توافق اتمی وین متهم کرد.

مقامات دولت خبر داده اند که از این سخنان به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده اند، اما تاکنون گزارشی درباره رسیدگی به این شکایت منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG