لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

روحانی: یک اقلیت کوچک نمی‌تواند برای یک ملت تصمیم بگیرد


حسن روحانی در سخنانی با گریز به مسائل داخلی ایران از «حسادت‌های پس از انتخابات» انتقاد کرد و با اشاره به داعش تاکید کرد که «یک اقلیت کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد».

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه، ۲۱ تیر، در جلسه هیئت دولت در سخنانی با اشاره به بازپس‌گیری شهر موصل از گروه حکومت اسلامی، داعش، سخنانی را درباره سیاست خارجی ایران و همچنین رقابت‌های سیاسی داخلی بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، وی گفت که امروز «حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد» و مخالفان نباید از «موفقیت‌های» دولت ناراحت شوند، چرا که «موفقیت دولت موفقیت همه ملت است».

وی بار دیگر از توافق اتمی وین به عنوان یکی از «افتخارات جمهوری اسلامی» نام برد و افزود که«ما باید از فضاهای به وجود آمده استفاده کنیم».

آقای روحانی همچنین با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از عراق، از بازپس‌گیری موصل با عنوان «پیروزی همه ملت‌های منطقه و مخصوصا مردم ایران» نام برد.

رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه نیز گفته بود که دولت در سخت‌ترین شرایط اقتصادی پول تمام سلاحی را که عراق برای مبارزه با داعش نیاز داشت تأمین کرد.

یک روز پیش از آن نیز قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، اعلام کرده بود که وزارت دفاع ایران «به صورت سه شیفته برای عراق اسلحه تولید می کرد و به آنجا می فرستاد».

آقای روحانی در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود تاکید کرد که مبارزه با تروریسم، بسیار سخت‌تر و زمان‌برتر از مبارزه با تروریست‌ها است.

وی اضافه کرد: «این که فکر افراطی و خشونت را در جامعه از بین ببریم، نیازمند زمان طولانی است.»

آقای روحانی با تاکید بر این که «همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد» افزود: «داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد.»

وی اضافه کرد: «داعش... از اسلام و قرآن یک تفسیر من‌درآوردی کرده بود و ماهیت اصلی این تفکر این است که یک گروهی، متخصصین، اندیشمندان و صاحب‌نظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت می‌کنند.»

رئیس جمهور تصریح کرد: «این افراد یک چیزی به ذهن‌شان آمده و آن را به حق می‌دانند و نسبت به آن جزمیت پیدا کرده و بر مبنای آن عمل می‌کنند.»

اشاره همزمان رئیس جمهور ایران به مخالفان داخلی خود و گروه داعش، بدون توضیح مشخص درباره تمایز آنان، در حالی بیان شده است که تنش لفظی بین آقای روحانی با سپاه پاسداران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه نیز گفته بود که «نباید در برابر عده‌ای قلیل که متأسفانه بلندگوهای بزرگ را به ناحق در اختیار دارند بترسیم».

در روزهای گذشته نیز مخالفان قرارداد ایران با توتال در اقدامی بی‌سابقه طرحی سه فوریتی را برای لغو این قرارداد ارائه کردند که درنهایت در جلسه روز چهارشنبه مجلس ایران به دلیل از حد نصاب افتادن تعداد نمایندگان امضاکننده از دستور کار مجلس خارج شد.

ادامه این درگیری‌ها همچنین در حالی است که بنا است مراسم تحلیف آقای روحانی روز ۱۴ مرداد برگزار شود.

در همین حال حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره حضورش در کابینه دوازدهم ضمن انتقاد از عملکرد رسانه های وابسته به نهادهای «انقلابی» گفت که «در این شرایط نمی توان کار کرد».

وی تاکید کرد که با وجود «شایعه‌سازی، اتهامات نادرست و فضاسازی‌ها» نمی‌توان وزارت بهداشت را اداره کرد.

اشاره آقای قاضی زاده هاشمی می‌تواند به خبرگزاری‌های وابسته به سپاه پاسداران و صداوسیما باشد که از اقدامات دولت شدیدا انتقاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG