لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

تلاش دولت ایران برای «جلوگیری از کاهش بیشتر بهای نفت»


بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت ایران

گزارش های رسیده حاکی است که در پی سقوط بهای نفت در جهان، رییس جمهوری اسلامی ایران خواستار انجام اقداماتی توسط وزیر نفت برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت این محصول شد.

به گزارش روز جمعه، ۲۵ مهر، خبرگزاری مهر، همزمان با سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و روشن شدن احتمال کسری بودجه در کشور، رئیس جمهوری ایران با صدور دستوراتی به وزیر نفت خود خواستار اقداماتی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و استفاده از «ابزار دیپلماسی انرژی» شد.

پیشتر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی، روز ۲۳ مهر از «تاکیدات» رئیس جمهوری ایران در این زمینه خبر داده بود.

وی گفته بود: «آقای زنگنه برنامه‌هایی را برای من توضیح دادند که در حال فعالیت هستند و از همه پتانسیل‌ها و ابزارهای موجود برای حل این مشکل استفاده خواهیم کرد که بخشی از آن اقتصادی و بخشی از آن سیاسی خواهد بود.»

بر اساس گزارش‌ها، قیمت نفت در روزهای گذشته به کمترين ميزان خود در چهار سال گذشته رسيده است.

عربستان سعودی که بزرگ‌ترين صادرکننده نفت در جهان است، از دو هفته پيش قيمت نفت خام سبک خود برای ارائه به بازارهای آسيايی را کاهش داده و به کمترين ميزان خود از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رسانده است.

به دنبال این اقدام عربستان، روزنامه آمريکايی وال استريت جورنال و خبرگزاری بلومبرگ گزارش دادند که از هفته گذشته، وزارت نفت ايران نيز قيمت نفت خام را به ميزان کاهشی که عربستان سعودی برای مشتريان خود قائل شده، پايين آورده است.

آن طور که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است، دولت ايران برای ماه نوامبر، کمتر از دو هفته ديگر، بزرگ‌ترين تخفيف را برای مشتريان آسيايی خود قائل شده، به ميزانی که طی شش سال گذشته چنين کاهشی در قيمت نفت صادراتی‌اش سابقه نداشته است.

در همین زمینه، مدير امور بين‌الملل شرکت ملی نفت ايران روز شنبه، ۱۹ مهر، گفته بود که قيمت رسمی نفت عربستان در ماه جاری در همه بازارها نسبت به ماه گذشته کاهش يافته و طبيعی است که قيمت نفت ايران نيز متناسب با همین قيمت نفت کاهش پيدا خواهد کرد.

محسن قمصری، مدیر بین‌الملل شرکت نفت ایران، با این حال گفته بود که «اين موضوع دلايل فنی دارد و ارتباطی به رقابت ميان دو کشور ندارد».

بر اساس گزارش‌ها، همزمان با کاهش رسمی قیمت نفت ایران و عربستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همچون قطر و عراق هم بهای نفت خام صادراتی خود را رسما کاهش داده‌اند.

به گزارش روزنامه تعادل در شماره چهارشنبه، ۲۳ مهر خود، «دولت بودجه سال ۱۳۹۳ را بر مبنای قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار بسته بود، اما اکنون هر بشکه نفت ایران کمی بیش از ۸۰ دلار فروخته می‌شود و در حال حاضر با احتساب قیمت نفت، دولت ماهانه با ۱۵۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد روبه‌رو است، بنابراین باید به فکر چاره‌‌ای برای جبران کسری بودجه باشد».

این در حالی است که به گفته سخنگوی دولت روحانی، هم اکنون متوسط قیمت فروش نفت ایران از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۰۴ دلار است.

نخستین محموله نفت خام ایران به ایتالیا ارسال شد

در همین حال آقای قمصری روز جمعه خبر ارسال نخستین محموله نفت خام ایران به مقصد ایتالیا پس از ژوئن سال ٢٠١٢ را تائید کرده و گفت: «رقم دو میلیارد دلاری طلب شرکت ایتالیایی انی از ایران مورد تایید نیست.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پیش از این روزنامه وال استریت جورنال از ارسال این محموله «در ازای طلب» شرکت ایتالیایی انی خبر داده و نوشته بود که این شرکت ایتالیایی در سال ٢٠١٢، در قبال توسعه میدان‌های نفتی ایران، دو میلیارد دلار از تهران طلب داشته است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اما گفت که «رقم طلب شرکت انی از ایران مورد تایید نیست».

بر اساس گزارش وال استریت جورنال، از ژوئن سال ٢٠١٢ که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز شد، این نخستین محموله نفتی از ایران است که وارد ایتالیا می‌شود.

XS
SM
MD
LG