لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

روحانی مداخله عربستان در یمن را «خطای استراتژیک» دانست


رئیس جمهوری ایران ضمن آن که حکومت عربستان سعودی را «بسیار تازه‌کار» توصیف کرد مداخله نظامی این کشور در یمن را «خطای استراتژیک» و «حمله ناجوانمردانه» دانست. در گزارش ایرنا، حسن روحانی عربستان را «دشمن» خطاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی روز شنبه، ۱۹ اردیبهشت، عربستان را «دشمنی» خواند که «همیشه با دلار کارهایش را انجام می‌دهد»، اما اکنون بمب را «انتخاب» کرده است.

استفاده از واژه «دشمن» برای اشاره به عربستان سعودی در خبر خبرگزاری ایرنا در حالی است که در گزارش دیگر خبرگزاری‌های ایران از سخنان آقای روحانی به جای آن کلمه «کشور» آمده است.

روابط ایران و عربستان، به‌‌‌‌ویژه در هفته‌های اخیر، بر سر یمن تیره‌‌تر شده و وزارت خارجه ایران در دو هفته گذشته دو بار کاردار عربستان در تهران را برای اعتراض به حمله به حوثی‌ها و جلوگیری از فرود هواپیماهای ایرانی در صنعا احضار کرده است.

دولت ایران این هواپیماها را حامل کمک برای مردم آسیب‌دیده از جنگ در یمن معرفی کرده بود.

رئیس جمهوری ایران روز شنبه با اشاره به درگیری‌های چند هفته اخیر در یمن گفت: «آن همسایه به جای کمک کردن با هواپیماهایی که از قدرت‌های بزرگ که معلوم نیست با پول چه کسانی خریداری شده و خلبانان آنها چه کسانی هستند بر روی مردم بمب می‌ریزد.»

وی اضافه کرد: «یک حکومتی که مسائل سیاسی منطقه و جهان را نمی‌فهمد، بسیار تازه‌کار است و برای اولین بار آمده است تا خودش را نشان دهد.»

آقای روحانی تاکید کرد: «دشمنی که همیشه با دلار کارهایش را انجام می‌دهد حالا آمده تا فرمان را عوض کند و در این مسیر بمب را انتخاب کرده و فکر کرده است که با بمب نشان داده می‌شود این کشور قدرتمند و تاثیرگذار است و به اهدافش می‌رسد.»

در همین حال تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز در هفته‌های گذشته گفته‌اند که حکومت عربستان سعودی «ساقط» خواهد شد.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود یمن را «محل امتحان تاریخی دنیا» خوانده و افزود: «اگر با بهانه‌های دروغین جلوی ارسال کمک ایران را می‌گیرند، خودشان بیایند کمک ما را دریافت کنند و به ملت مظلوم یمن برسانند.»

رئیس جمهوری ایران خطاب به اعضای هلال احمر جمهوری اسلامی گفت: «بیایید به صلیب سرخ جهانی فشار بیاوریم، دولت هم این کار را می‌کند، اما صدای شما هلال احمری‌ها از صدای دولت رساتر است.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد که یک کشتی ایرانی «حامل مواد غذایی و دارو برای کمک به مردم یمن» روز جمعه بندرعباس در جنوب ایران را به مقصد سواحل یمن ترک کرده است.

به گفته علی‌‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران، کشتی حامل این محموله از طریق آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به یمن اعزام خواهد شد و زمان رسیدن آن به مقصد نیز در شرایط عادی حدود ۱۰ روز خواهد بود.

عزیمت این کشتی ایرانی به یمن در حالی است که عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان، روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، ایران را متهم کرده بود که از طریق هوا و دریا برای ارسال اسلحه به شورشیان شیعه حوثی در یمن تلاش کرده است.

در همین حال پیش از این رسانه‌‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که ۹ کشتی جنگی ایران که مظنون به حمل سلاح‌ برای شورشیان حوثی در یمن بودند، پس از حضور ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت در آب‌های اطراف یمن، به سمت ایران بازگشته‌‌‌‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها اتهام ارسال اسلحه برای شورشیان حوثی در یمن را تکذیب کرده‌اند.

از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، گفت: «یمنی‌ها به سلاح ما احتیاج ندارند؛ همه‌ پادگان‌های یمن در اختیار گروه انصارالله است.»

عربستان سعودی روز جمعه آتش‌‌بس بشردوستانه پنج‌روزه‌ای را برای یمن اعلام کرد که از روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به اجرا درخواهد آمد.

XS
SM
MD
LG