لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

بلومبرگ: شرکت‌های کشتیرانی به پیشواز تحریم‌های اروپا علیه ایران


در حالی که تحریم نفت ایران توسط اتحادیه اروپا رسما از روز اول ژوئیه، ۱۱ تیرماه، آغاز خواهد شد، شرکت‌های کشتیرانی که نفت ایران را به کشورهای خریدار می‌رسانند از هم اکنون از پذیرفتن سفارش حمل نفت ایران خودداری می‌کنند.

به گزارش وب‌سایت خبری بلومبرگ، مالکان کشتی‌های نفتکش پیشاپیش برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل ناشی از تحریم ۲۷ کشور اروپایی علیه ایران، از پذیرش سفارش‌های حمل نفت ایران خودداری می‌کنند.

کِلر هَچِر، مشاور حقوقی از شرکت «کلاید‌اند کو» در لندن، درباره وضعیت پیش روی شرکت‌های کشتیرانی در قبال مسئله نفت ایران می‌گوید: «بر اساس تحریم‌های جدید، کشتی‌های نفتکش حامل نفت ایران باید محموله خود را به نحوی بارگیری کنند که تا پیش از یکم ماه ژوئیه این محموله در مقصد تخلیه شود.»

اثرات تحریم‌های اقتصادی بر بخش انرژی در ایران در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه، ۲۱ ماه مه، بازرسان سازمان ملل و ایران بر سر امکان بازرسی تأسیسات هسته‌ای ایران به توافقی دوباره رسیدند.

در همین حال، تحریم‌های غرب علیه تهران تاکنون موجب سقوط میزان صادرات نفت ایران به میزان ۲۳ درصد در سال جاری، ۲۰۱۲، شده است.

حمل نفت از مبدأ ایران به مقصد چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام این کشور، حدود بیست روز به طول می‌انجامد و نفتکش‌ها معمولاً سه هفته پیش از زمان بارگیری رزرو می‌شوند. به این ترتیب، با احتساب زمان باقی‌مانده تا آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا یافتن نفتکش برای صدور این منبع اصلی درآمد ایران بسیار دشوار شده است.

اندرو باردوت، مسئول اجرایی گروه بین‌المللی «پی‌اند آی کلابز»، در این باره می‌گوید: «وقتی که زمان ضرب‌الاجل برسد، فرقی نمی‌کند که کشتی در چه موقعیت مکانی باشد، آن نقطه، نقطه توقف معامله خواهد بود.»

باردوت تأکید می‌کند که «سرعت پیشرفت مسائل سیاسی از دست ما خارج است».

صادرات نفت ایران از ۲. ۲ میلیون بشکه در روز در سال گذشته به ۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال جاری کاهش یافته است.

در همین حال یک گروه تحلیل‌گر در نیویورک به سرپرستی هلیما کرافت نیز پیش‌بینی کرده است که با شروع ماه ژوئیه و آغاز تحریم‌های اروپا ادامه روند کاهش صادرات نفت ایران به میزان حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

اتحادیه اروپا در ماه ژانویه تصمیم خود مبنی بر اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام کرد.

حکومت جمهوری اسلامی که هم‌اکنون مشمول چهار دور تحریم سازمان ملل است می‌گوید برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد غیرنظامی دنبال می‌کند.

قرار است نمایندگان کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده روز چهارشنبه، سوم خردادماه، دور سوم مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را در شهر بغداد آغاز کنند.
XS
SM
MD
LG