لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۳

واکنش دولتی‌ها به طرح جلیلی برای «دولت سایه»: «در سایه نشستن عالمی دارد»


رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی پیش‌بینی کرد که طرح سعید جلیلی برای تشکیل «دولت سایه» اجرا نخواهد شد و مشاور آقای روحانی نیز به دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که به جای پیگیری این طرح حزب تشکیل دهد.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، با اشاره به فراخوان سعید جلیلی برای تشکیل «دولت سایه» به او پیشنهاد کرد که «به جای قرارگاه و جبهه و جمنا که هر دو سال یک بار سبز می‌شود» یک «حزب بامسمی» تشکیل دهد.

وی در کانال تلگرامی خطاب به آقای جلیلی نوشت که «سنت حسنه دولت سایه را نه با بودجه غیردولتیِ غیرعمومیِ غیرخصوصی، بلکه با کمک همفکران و حامیان خود دنبال کنید».

اشاره آقای آشنا به بودجه «غیردولتیِ غیرعمومیِ غیرخصوصی» می‌تواند بودجه نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی باشد.

دفتر سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، روز دوشنبه، اول خرداد، در اطلاعیه‌ای از متخصصان و صاحب‌نظران در حوزه های مختلف خواست تا با دفتر وی تماس گرفته و برای شناسایی مشکلات و ارائه راه حل‌هایی «مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی» با کارگروه های تشکیل شده در این باره همکاری کنند.

بر اساس این اطلاعیه، این کارگروه‌ها از سال ۹۲ به بعد تشکیل شده است. با این حال تاکنون گزارشی درباره عملکرد آنها، محل تشکیل و بودجه آنها منتشر نشده است.

رسانه‌های ایران از اطلاعیه دفتر آقای جلیلی به عنوان «فراخوان تشکیل دولت سایه» نام برده‌اند.

سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ از ابراهیم رئیسی حمایت کرد، گرچه در این اطلاعیه اشاره ای به ارتباط احتمالی این کارگروه‌ها با آقای رئیسی نشده است.

تشکیل «دولت سایه» توسط احزاب و گروه‌های شکست‌خورده در انتخابات، در ایران مرسوم نیست.

اما پیش از این برخی از رسانه‌های ایران از مراکزی مانند مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان «دولت سایه» یا «اتاق فکر مدیران» نام برده اند.

در همین حال محمد شریعتمداری، معاون اجرایی حسن روحانی و رئیس ستاد او در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، در واکنش به طرح سعید جلیلی گفت که «همه گروه های سياسی بايد کم‌کم در سايه نشستن را به صورت کلی ياد بگيرند».

وی در مصاحبه با وب‌سایت خبرآن‌لاین پیش‌بینی کرد که «دولت سایه» آقای جلیلی تشکیل نخواهد شد و به کنایه افزود که «اما در سايه نشستن خودش عالمی دارد».

در همین حال حسین سبحانی‌نیا، فعال سیاسی اصولگرا، در مصاحبه با وب‌سایت «نامه‌نیوز» درباره ایده تشکیل «دولت سایه» گفت: «نیروهای اصولگرا باید خود را بازسازی کنند اما چون حزب منسجم و با برنامه در ایران نداریم ایده تشکیل دولت در سایه جا نمی افتد و معنی پیدا نمی کند.»

سعید جلیلی با بیش از چهار میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف سوم شد.

وی در دولت محمود احمدی‌نژاد دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و در دولت حسن روحانی علی شمخانی جایگزین او شد. آقای جلیلی که اینک نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی است از جمله منتقدان جدی توافق اتمی وین، برجام، بود.

XS
SM
MD
LG