لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

دستگیری هنرمند بهایی در تهران به دست «وزارت اطلاعات»


بر اساس گزارش‌ها از ایران، شهريار سيروس، هنرمند و نقاش بهايی، عصر روز سه‌شنبه، ۹ تیر، توسط ماموران «وزارت اطلاعات» در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.

در همین حال وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، خبر داد که «یازده نفر از مامورین وزارت اطلاعات» روز سه‌شنبه پس از مراجعه به کلاس‌های هنری آقای سیروس محل کار و همچنین خانه پدری او را تفتیش کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این ماموران پس از ضبط وسایل شخصی آقای سیروس نظیر کامپیوتر، کتاب‌ها، مجلات و دست‌نوشته‌ها، او را بازداشت و «به زندان اوین منتقل کردند».

به گفته وب‌سایت‌های خبری، با وجود درخواست خانواده این هنرمند بهایی، مأموران از ارائه حکم بازداشت و تفتیش «خودداری و اعلام کرده‌اند که فقط حکم را به رویت خود آقای سیروس خواهند رساند».

بر اساس گزارش‌ها، شهریار سیروس که از حدود ده سال پیش در رشته‌های طراحی و نقاشی مشغول به تدریس است، نقاشی را به صورت حرفه‌ای از سال ٧٠ و نزد استادانی چون «آیدین آغداشلو»، «روئین پاکباز» و «احمد وکیلی» آموخته است.

وی همزمان با فعالیت هنری، مطالعات و تحقیقاتی در زمینه فلسفه و تاریخ هنر انجام داده که حاصل آن در چند مقاله تحت عناوین «هنرهای برگرفته و فرهنگ جهانی» و «هنر در آستانه هزاره سوم» منتشر شده است.

در کارنامه هنری شهریار سیروس برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی و همچنین حضور در «سومین بیه‌نال نقاشان ایران» به چشم می‌خورد.

طی سال‌های اخير گزارشگران ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، آمريکا و شماری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از تداوم تبعيض و نقض حقوق شهروندان بهايی در ايران انتقاد کرده‌اند.

در همین حال راب نيکلسون، وزير امور خارجه کانادا، روز جمعه، ۲۵ ارديبهشت، از جمهوری اسلامی خواسته بود که هفت مدير جامعه بهايی ايران را آزاد کند.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، و وحید تیزفهم، رهبران سابق جامعه بهایی‌های ایران، هفت سال پیش به اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شدند و همچنان در زندان به سر می‌برند.

بهائیت حدود ۱۵۰ سال پیش به عنوان دینی تازه در ایران شکل گرفت، ولی جمهوری اسلامی این آئین را به رسمیت نمی‌شناسد و رسانه‌های نزدیک به حکومت به دلیل وجود تشکیلات مرکزی بهاییان در شهر حیفا پیروان آن را به جاسوسی برای اسرائیل متهم می‌کنند.

این در حالی است که مرکز بهاییان در حیفا پیش از ایجاد کشور اسرائیل که در سال ۱۹۴۸ میلادی به‌ وجود آمد تأسیس و برپا شده است.

XS
SM
MD
LG