لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

«وخامت حال» علی شریعتی در ادامه اعتصاب غذا در زندان


همزمان با ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت علی شریعتی، همسر این زندانی سیاسی خبر داد که او در شصت و هفتمین روز از اعتصاب غذا، در بهداری زندان اوین دچار «خونریزی روده» شده است.

در همین حال سخنگوی فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که دو عضو این فراکسیون با قاضی پرونده علی شریعتی و آرش صادقی دیدار کرده اند و این فراکسیون «با توجه به فضای صمیمی» این دیدار امیدوار است که مشکلات این پرونده ها حل شود.

مطهره پارسی، همسر علی شریعتی، روز جمعه، ۱۷ دی‌ماه، در شصت و هفتمین روز از اعتصاب غذای همسرش در توئیتر نوشت که همسرش در حالی که با ویلچر حرکت می‌کرده و از شدت درد قادر به صحبت کردن نبوده، در تماس تلفنی کوتاهی به خانواده اش گفته که دچار «خونریزی روده» شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت جسمی علی شریعتی به شدت ابراز نگرانی کرد.

به نوشته این بیانیه، علی شریعتی در طول این مدت بیش از بیست کیلوگرم از وزنش را از دست داده و به دلیل شرایط وخیم جسمی، تاکنون دو بار به بیمارستان منتقل شده است.

علی شریعتی به دلیل شرکت در تجمعی در مقابل مجلس در اعتراض به موضوع اسیدپاشی‌ها در اصفهان به «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم شد و پس از بازداشت در روز دهم آبان اعلام کرد که تا حذف این اتهام از پرونده‌اش به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

خانواده آقای شریعتی اعلام کرده اند که تقاضای آنان مرخصی استعلاجی او «تا زمان رسیدگی مجدد و دادرسی عادلانه از طریق مجاریِ قانونیِ پیش‌بینی شده» است و اگر با این تقاضا موافقت شود، این زندانی سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان خواهد داد.

تعدادی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ایران نیز پیش از این با انتشار نامه به رئیس قوه قضائیه یا انتشار مطالبی در توئیتر خواستار آزادی علی شریعتی شده اند.

محمود صادقی، نماینده تهران، اما در توئیتر خود نوشته که تلاش‌هایش برای پیگیری این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نتیجه ای نداشته است.

از سوی دیگر بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس، بدون ذکر نام خبر داد که دو عضو حقوقدان این فراکسیون با قاضی پرونده آرش صادقی و علی شریعتی دیدار کرده‌اند.

به گفته آقای پارسایی، این ملاقات «در فضایی صمیمانه و خوب» انجام و «مشکلات و حاشیه‌های ایجاد شده» درباره این پرونده ها مطرح شده است.

روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، هشتگ درخواست آزادی برای علی شریعتی (#sosAli) در توئیتر ترند جهانی شد.

پیش از این واکنش کاربران در شبکه توئیتر به اعتصاب غذای آرش صادقی باعث شد که در نهایت همسر آقای صادقی آزاد شده و قرار شد که خود او نیز به بیمارستان منتقل شود.

با این حال تاکنون گزارشی درباره انتقال او به بیمارستان منتقل نشده است.

اعتصاب غذای آرش صادقی بازتاب گسترده ای داشت و برخی از کاربران شبکه های مجازی تصاویر تعدادی از دیوار‌نویسی‌ها درباره این اعتصاب غذا را منتشر کرده بودند.

درهمین حال چند وب‌سایت خبری از جمله وب‌سایت انصاف‌نیوز خبر دادند که اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد، شامگاه پنج شنبه دفتر انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه را به دلیل انتشار تصویر آرش صادقی تخلیه و این دفتر را «پلمب» کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حراست دانشگاه نیز نسبت به این اقدام واکنشی نشان نداده است.

جز علی شریعتی، تعداد دیگری از زندانیان سیاسی نیز هستند که هم‌اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

سعید شیرزاد، فعال مدنی، از روز ۱۷ آذر در اعتراض به «مرگ خاموش زندانیان» و با اشاره به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان، با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذا کرده است.

وی پیش از این در پاسخ به درخواست‌ها برای پایان اعتصاب غذای خود اعلام کرده بود که اعتصاب غذا را تا ۳۰ روز ادامه خواهد داد و پس از آن، بسته به شنیده ‌شدن «صدای بی‌صدایان»، آن را قطع یا تبدیل به اعتصاب غذای خشک خواهد کرد.

در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی از آغاز اعتصاب غذا تعداد دیگری از زندانیان از جمله نزار زکا، محمدرضا نکونام و مهدی کوخیان منتشر شده است.

احمدرضا جلالی نیز که پزشک و دارای اقامت سوئد است، از ۱۲ روز پیش اعتصاب غذا کرده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، در مصاحبه با رادیوفردا خبر داده که همسرش روز پنجم اردیبهشت به اتهام «همکاری با دشمن» در تهران بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG