لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

تفاهم‌نامه حوزه علمیه و وزارت ورزش: روحانیون در کنار تیم‌های ملی


با گسیل ۷۰ روحانی به عنوان مبلغ مذهبی به استادیوم آزادی در روز بازی تیم ملی فوتبال ایران، فصل تازه‌ای از فرهنگ‌سازی دولتی در ورزش ایران آغاز شد.

اگر تاکنون نمایندگان حراست وزارت ورزش در مسافرت‌های برون‌مرزی کنار تیم‌های ملی بودند، از این به بعد قرار است نمایندگان حوزه علمیه نیز مانند نماینده حراست، کاروان‌های ورزشی اعزامی به خارج از کشور را همراهی کنند.

موج حضور روحانیون در ورزش، از حضور آنها در ورزشگاه‌ها آغاز شد. مدیرکل امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و امور جوانان دلیل حضور روحانیون در ورزشگاه و محل برگزاری مسابقات را «گفت‌وگو، مذاکره، پرسش و پاسخ و مشاوره با جوانان» عنوان کرده است.

پس از حضور گسترده چهره‌های سیاسی و نظامی در فوتبال ایران، حالا روحانیون نیز با شعار فعالیت فرهنگی رسماً وارد فضای این رشته پرطرفدار می‌شوند. پیش از این معروف‌ترین روحانی فوتبال حجت‌الاسلام علیپور بود و همواره خبرساز در ستاد منشور اخلاقی.

حضور مبلغان روحانی در استادیوم آزادی، طبق گزارش خبرگزاری مهر، نتیجه تفاهم‌نامه‌ای است که بین حوزه علمیه و وزارت ورزش امضا شده تا مبلغان مذهبی حضوری مداوم در مسابقات باشگاهی و ملی داشته باشند و از این راه به «سوالات و شبهات تماشاگران درباره مسائل اخلاقی، دینی و اجتماعی» پاسخ دهند.

شهرآورد استقلال و پرسپولیس در این فصل از لیگ بر‌تر همچنین بازی ایران مقابل کره جنوبی از جمله رویدادهایی است که آنها تاکنون پوشش داده‌اند. بازی اول با حضور ۲۵ روحانی و دیدار تیم ملی نیز با حضور ۵۰ روحانی برگزار شد.

طبق گفته مقام مسئول در وزارت ورزش، جوانان برای گرفتن مشاوره از روحانیون محدودیتی ندارند و در رقابت‌هایی که تاکنون با حضور آنها برگزار شده «روحانیون و جوانان درک شفاف، روشن و صمیمانه‌ای از یکدیگر پیدا کرده‌اند».

استادیوم آزادی همچنین میزبان کارگاه مشاوره ازدواج بود که توسط این روحانیون برپا شده است. غیر از حضور پررنگ روی سکوهای استادیوم آزادی، پست معاونت فرهنگی باشگاه‌ها نیز جای دیگری است که حضور روحانی‌های فوتبالی در آن پیش‌بینی شده است. قبل از این هم حجت‌الاسلام مالک، مشاور فرهنگی باشگاه استقلال، و حجت‌الاسلام سعید کرمی به عنوان مشاور فرهنگی باشگاه پاس همدان در این سمت‌ خبرساز بوده‌اند.

آشنایی حجت‌الاسلام مالک با استقلال به این نحو بود که در پی درگذشت مادر مدیرعامل سابق استقلال، نماز میت را اقامه کرد و پس از آن وارد این مجموعه شد و عزل و نصب مکرر مدیرعامل‌ها نیز منجر به جدایی او از این تیم نشد.

در همین حال مدتی بین بازیکنان استقلال و خبرنگاران نزدیک به این باشگاه، پیامک‌های طنز فراوانی درباره تغییر اتومبیل و وضعیت مالی این روحانی پس از نزدیک شدن به باشگاه استقلال رد و بدل می‌شد.

حالا خبرگزاری مهر از امضای تفاهم‌نامه‌ای جدید درباره حضور روحانیون در تیم‌های ملی خبر داده است. حجت‌الاسلام نبوی پس از دیدار با معاون فرهنگی وزارت ورزش از امضای این تفاهم‌نامه‌ خبر داده و گفته است که بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است مبلغان حوزه علمیه به عنوان مشاور فرهنگی همراه با کاروان‌های ورزشی تیم‌های ملی به مسابقات برون‌مرزی اعزام شوند.
XS
SM
MD
LG