لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

کاهش نرخ تورم ایران به کمترین میزان در سه سال گذشته


مرکز آمار ایران نرخ تورم شهری در مردادماه ۱۳۹۳ را منتشر کرد. این رقم جدید معادل ۲۳.۳ درصد کمترین نرخ تورم از آغاز سال ۱۳۹۱ تاکنون را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش که عصر سه‌شنبه، چهارم شهریورماه، در وب‌سایت رسمی مرکز آمار منتشر شد، نرخ تورم شهری در مردادماه به ۲۳.۳ درصد افت کرده است.

بر اساس جدولی که مرکز آمار ایران از نرخ تورم ایران از ابتدای سال ۹۱ منتشر کرده است، این رقم کمترین نرخ تورم از فروردین ۹۱ تاکنون بوده است.

نرخ ۲۳.۳ درصدی تورم برای آخرین بار در بهمن‌ماه سال ۹۰ گزارش شد و بعد از آن همواره نرخ تورم بالاتر از این رقم بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم طی این بازه زمانی مربوط به ۱۲ ماه منتهی به مهرماه پارسال بوده است که به رقم ۳۶.۲ درصد اوج گرفت. بعد از این ماه به طور متوالی نرخ تورم هر ماه کاهش پیدا کرده است.

آمارهای بانک جهانی نیز حاکی از آن است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالاترین رقم در جهان بوده است.

این در حالی است که، بر اساس این گزارش، تنها هشت کشور در جهان نرخ تورم دورقمی داشته‌اند؛ ۱۱ کشور نرخ تورم منفی و ۳۴ کشور جهان نرخ تورم زیر یک درصد داشتند.

بر اساس ارزیابی بانک جهانی، نرخ تورم ایران از سال ۲۰۱۱ همواره جزء بالاترین تورم‌ها میان کشورهای جهان بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۲ حدود ۲۷.۴ درصد و در سال ۲۰۱۱ حدود ۲۰.۶ درصد بوده است.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورم افسارگسیخته و رشد منفی اقصادی مواجه بوده است.

آخرین آمار بانک جهانی حاکی از آن است که حجم اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۱ به حدود ۵۳۰ میلیارد دلار رسیده بود، اما این رقم طی دو سال متوالی ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ سقوط کرده و به رقم ۳۶۷ میلیارد دلار رسید.

با این توصیف، تولید ناخالص ملی ایران در سال گذشته دوباره به میزان سال ۲۰۰۹ رسیده است.

گزارش جدید مرکز آمار ایران می‌گوید که نرخ تورم نقطه به نقطه (افزایش شاخص کل نسبت به مرداد ۹۲) به ۱۴.۷ درصد رسیده است.

کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه نشان می‌دهد که شتاب افزایش قیمت‌ها کندتر شده است.

هنوز مرکز آمار نرخ تورم روستایی برای ماه گذشته را منتشر نکرده است، اما بر اساس آخرین آمارهای این نهاد، نرخ تورم روستایی در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۲۵.۸ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه ۱۳.۳ درصد بوده است.

پیشتر رئیس کل بانک مرکزی ایران در روز دوشنبه، سوم شهریور، گفته بود که حجم نقدینگی در کشور به ۶۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این آمار بیانگر افزایشی ۹ برابری ظرف یک دهه گذشته است.

XS
SM
MD
LG