لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

افزایش ۳۶ درصدی تلفات ناشی از مصرف قرص برنج در استان تهران


پزشکی قانونی استان تهران روز شنبه، ۱۲ مهر، از افزایش ۳۶ درصدی مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در مردادماه سال جاری و مرگ ۱۱۴ نفر در پنج ماهه اول سال ۹۳ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف این قرص خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ۱۱۴ جسد به دلیل فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج ماه نخست امسال به مراکز پزشکی قانونی در استان تهران ارجاع شده‌اند.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان تهران، این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۲ که فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۱۰۳ نفر گزارش شده بود، افزایش نزدیک به ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

آلومینیوم فسفید یا آن چه در ایران با نام «قرص برنج» مشهور است، ماده‌ای بسیار سمی است که استفاده ۱۵ صدم گرم از آن نیز خطر مرگ را در پی دارد. این ماده سمی معمولا برای حفاظت از شته‌زدگی برنج در انبار‌ها یا کیسه‌های برنج در منازل استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان، مشکل عمده در نجات قربانیان این ماده سمی نبود پادزهر برای آن است و تنها می‌توان در دقیقه‌های اول مسمومیت، عملیات احیایی (ایجاد تهوع فوری و شستشوی معده) در مورد بیماران انجام داد.

به گزارش پزشکی قانونی استان تهران، از مجموع فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج در پنج ماه نخست امسال ۶۷ نفر مرد و ۴۷ نفر زن بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، در مردادماه امسال نیز تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج با ۳۶.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۵ نفر رسیده است.

سازمان پزشکی قانونی ایران، پیش از این اعلام کرده بود که طی چهار ماه نخست سال جاری ۲۳۹ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶.۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، بیشتر قربانیان بین ۲۰ تا ۴۰ سال داشته‌اند و با قصد خودکشی قرص برنج مصرف کرده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی ایران تعداد متوفیان به علت مسمومیت با قرص برنج را در سه ماه نخست امسال ۱۹۱ نفر اعلام کرده بود که بر این اساس تهران با ۸۹ مرگ در میان استان‌های دیگر رکورددار محسوب می‌شد.

واردات و فروش قرص برنج در بازار آزاد ایران از سال ۱۳۸۴ غیرقانونی اعلام شده است، اما خبرگزاری ایسنا در شهریور سال ۹۱ از قول کامبیز سلطانی‌نژاد، استادیار سم‌شناسی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور، گزارش داد که هنوز هم این ماده سمی به صورت غیرقانونی و قاچاق به کشور وارد می‌شود.

خبرگزاری تسنیم نیز بهمن‌ماه سال ۹۱ از قول رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی گزارش داد که در انبارهای ایران به صورت غیرقانونی از این ماده سمی برای جلوگیری از شته‌زدگی برنج در برخی موارد استفاده می‌شود.

در خود هند که بزرگ‌ترین صادرکننده برنج به ایران است نیز این ماده در بازار آزاد یافت می‌شود و استفاده از آن به عنوان یکی از روش‌های شایع خودکشی در این کشور گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG