لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در ایران؛ «هیچ نانوایی حق افزایش قیمت ندارد»


در حالی که یک مقام استانداری تهران هشدار داده است که هیچ نانوایی در این استان «حق افزایش قیمت ندارد»، خبرگزاری مهر روز شنبه، ۲۰ خردادماه، از افزایش «خودسرانه» قیمت این کالا در تهران به دنبال استان‌های دیگر از جمله گیلان خبر داد.

به نظر می‌رسد نانواهای تهرانی به دنبال افزایش قیمت گندم و نان در شهرستان‌های کشور به پیشواز این افزایش قیمت رفته و از هم‌اکنون بی هیچ حکمی قیمت‌ها را بالا برده‌اند.

روز پنج‌شنبه، ۱۸ خردادماه، به دنبال افزایش قیمت گندم، قیمت نان هم در «اغلب استان‌های» کشور بالا رفت، به طوری که روزنامه‌های ایران این افزایش قیمت و گرانی نان را «تا ۳۰ درصد» عنوان کرده‌اند.

به گفته رمضان کامران‌پی، مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی و اداره غله منطقه ۷ کشور، در خصوص افزایش قیمت نان در استان‌ها از جمله استان گیلان «قیمت گندم از کیلویی ۳۶۰ به ۴۶۵ تومان افزایش یافت» و با «افزایش ۲۹ درصدی قیمت گندم، قیمت نان نیز بیش از۳۰ درصد افزایش یافت».

در یک سال گذشته موجی از گرانی و افزایش قیمت در بازارهای ایران به راه افتاده که هنوز فرو ننشسته است. در ادامه این موج، بانک مرکزی ایران هفته گذشته از افزایش ۱۹ تا ۷۸ درصدی در قیمت مواد غذایی در مقایسه با قیمت‌های سال گذشته خبر داد.

اما به گزارش روزنامه جهان صنعت، چاپ روز شنبه، «زمزمه گرانی نان از ۱۴ فروردین‌ماه شروع شد» و «بعد از افزایش رسمی قیمت گندم و آرد از ۱۵ خرداد‌ماه سال جاری، استانداری‌ها برای افزایش قیمت نان تلاش خود را کردند».

با این حال به گزارش خبرگزاری مهر قیمت نان و میزان افزایش بهای آن در استان تهران تازه قرار است روز شنبه توسط کمیته مربوطه تعیین شود و احتمالا روز یک‌شنبه این افزایش بها رسما اعلام خواهد شد.

شاید به همین دلیل باشد که نعمت‌الله ترکی، معاون استاندار تهران، هشدار داده است که «تا زمانی که کارگروه قیمت نهایی را اعلام نکرده است، هیچ نانوایی حق افزایش قیمت را ندارد».

با این حال خبرگزاری مهر می‌گوید که برخی از نانوایان تهران به پیشواز رفته و «خودسرانه» قیمت نان را بالا برده‌اند، به طوری که قیمت نان سنگک از «۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان» رسیده و قیمت نان لواش نیز ۵۰ تومان افزایش داشته است.

در نزدیک به یک سال و نیم گذشته این سومین بار است که قیمت نان در ایران به شکلی چشمگیر بالا می‌رود.

در آذرماه سال ۸۹، دولت محمود احمدی‌نژاد قیمت هر قرص نان لواش را به ۱۰۰ تومان، تافتون را به ۲۰۰ تومان، بربری را به ۳۰۰ تومان و سنگک را به ۴۰۰ تومان تغییر داد.

اما این افزایش قیمت‌ها به همین جا ختم نشد و در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ یعنی پس از حدود شش ماه بار دیگر قیمت نان بالا رفت: این بار قیمت هر قرص نان سنگک ۵۰۰ تومان، بربری ۳۷۵ تومان، تافتون و خراسانی ۲۵۰ تومان و لواش و تافتون گردان ۱۲۵ تومان تعیین شد.
XS
SM
MD
LG