لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

«دو کشته» در اثر انفجار لوله گاز در شمال غرب تهران


حفره‌ای که انفجار لوله گاز بر جای گذاشته است (خبرگزاری میزان)
حفره‌ای که انفجار لوله گاز بر جای گذاشته است (خبرگزاری میزان)

گزارش‌ها از تهران حاکی است که بر اثر انفجار شدید لوله گاز در منطقه کوهسار در شمال تهران در صبح روز جمعه، «دو کارگر کشته» و پنج نفر مجروح، برق، گاز، تلفن، تلفن همراه و آب این منطقه قطع شده و چند ساختمان آسیب دیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران، خبر داد که ساعت ۴ صبح روز جمعه، ۲۸ خرداد، یک بیل مکانیکی مترو زیر لوله گاز اصلی این منطقه را خاک‌برداری کرده و این اتفاق باعث «فروکش ترکیدن و آتش‌سوزی» لوله شده است.

به گفته آقای قناعتی، راننده این بیل مکانیکی و یک کارگر دیگر مترو در این حادثه «کشته» شده‌اند و این انفجار به چند ساختمان مسکونی نیز خسارت وارد کرده است.

اما اورژانس و دستگاه‌های دیگر هنوز گفته‌های آقای قناعتی درباره مرگ این دو کارگر را تایید نکرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که راننده این بیل مکانیکی و یک کارگر دیگر «زیر آوار گرفتار شده‌اند و تلاش برای نجات آنها ادامه دارد».

به گفته این خبرگزاری، آب، گاز و خطوط تلفن همراه در این منطقه قطع شده است. شرکت ملی گاز نیز اعلام کرد که گاز منطقه شهران، کوهسار و کن قطع شده و احتمالا روز شنبه وصل خواهد شد.

حمیدرضا نامداری، معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب منطقه سه تهران، نیز خبر داد که دو مخزن آب منطقه ای شهران ترکیده وآب محدوده شمال کن و شهران قطع است.

بر اساس گزارش‌ها، انفجار لوله گاز همچنین موجب ایجاد گودالی به طول حدود صد متر و عرض و عمق بیش از ۵۰ متر شده است.

این آتش‌سوزی که در تقاطع خیابان یکم شهران و خیابان کوهسار این منطقه رخ داد پس از دو ساعت خاموش شده است.

بر اساس گزارش‌ها، همچنین بر اثر صدای «مهیب» انفجار شمار زیادی از ساکنان اطراف محل آتش‌سوزی از خانه خود خارج شده و تا چند ساعت در خیابان‌های اطراف مانده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که به گفته عضو شورای شهر تهران، مسئولان مترو باید نقشه مسیرهایی که حفاری انجام می‌شود را بررسی و لوله ها و خطوط آب، گاز و تلفن را «ایمن‌سازی» می کردند.

به گفته آقای قناعتی، «متاسفانه ۴۰ دقیقه طول کشید که لوله‌های گاز منطقه بسته شود. اگر زلزله‌ای بیاید... به جای خرابی‌های حاصل از زلزله باید به دنبال مهار آتش‌سوزی‌ها در شهر باشیم».

وی اضافه کرد: «خوشبختانه محل آتش‌سوزی از منازل مسکونی فاصله داشته، در غیر این صورت مشخص نبود چه خسارت‌هایی بر جا می‌ماند.»

گفته‌های این عضو شورای شهر در حالی است که هابیل درویشی، مدیر عامل متروی تهران، گفته است که این حادثه «ربطی به ساخت تونل مترو نداشت» و «عملیات حفاری تونل از مدت‌ها پیش به اتمام رسیده بود».

پیش از این نیز انتقاداتی از عملکرد دستگاه‌های دولتی در برخورد با حوادث مطرح شده است. از جمله پس از مرگ دو زن در سال ۹۲ در یک آتش‌سوزی در خیابان جمهوری دادگاه سازمان آتش‌نشانی تهران را «مقصر» شناخت.

در پی آتش‌ گرفتن یک ساختمان تجاری در خیابان جمهوری تهران در روز یک‌شنبه، ۲۹ دی ۹۲، دو زن کارگر به نام‌های نسرین فروتنی و آذر حق‌نظری پس از آویزان شدن از پنجره‌های ساختمان برای رهایی از شعله‌های آتش به پایین پرتاب شده و جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG