لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

«دستگیری» تعدادی از معلمان معترض در برابر مجلس در تهران


بر اساس گزارش‌ها، نیروی انتظامی ایران روز چهارشنبه، ۳۱ تیر، از تجمع تعدادی از معلمان از «نقاط مختلف» ایران در مقابل مجلس شورای اسلامی «ممانعت» کرده و تعدادی از معلمان معترض نیز «دستگیر» شده‌اند، اقدامی که با مخالفت دست‌کم یک نماینده روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از محمد رضاخواه، عضو کانون صنفی معلمان، قرار بر این بوده است که «صبح امروز تجمع آرام همراه با سکوت مقابل مجلس داشته باشیم»، اما «نیروی انتظامی مانع از برگزاری تجمع شده» است.

به گفته آقای رضاخواه، تعدادی از معلمان از چندین استان ایران از جمله کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران و خراسان رضوی برای شرکت در این تجمع به تهران رفته‌اند.

وی همچنین از دستگیری «برخی» از معلمان شرکت‌کننده در این تجمع خبر داد، اما اشاره‌ای به تعداد افراد بازداشتی نکرد.

در همین حال علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز در این باره گفت که بازداشت تجمع‌کنندگان «باعث تشدید موضوع می‌شود» و «اگر اتهام آنان صرفا تجمع و اظهارنظر باشد بازداشت کار درستی نیست».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، وی تاکید کرد: «حساسیت زیاد نشان دادن نسبت به این گونه تجمعات مخصوصا درباره فرهنگیان چندان ضروری و معقول به نظر نمی‌رسد، به دلیل این که این قشر حداکثر حرف خود را می‌زنند و می‌روند.»

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس، نیز با اشاره به تجمع معلمان در روز چهارشنبه خبر داد که کمیته مشترکی با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی و نمایندگان منتخب دو کمیسیون آموزش و برنامه و بودجه مجلس برای پیگیری مسائل معلمان تشکیل شده است.

شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگيان سراسر ایران پیش از این در بيانيه‌ای اعلام کرده بود که معلمان با برگزاری تجمع سکوت در مقابل مجلس در روز ۳۱ تير، خواستار آزادی فعالان صنفی حقوق معلمان خواهند شد.

این گروه اعلام کرده بود که تجمع روز چهارشنبه در صورت آزادی اسماعيل عبدی،‌ دبيرکل صنفی معلمان ايران،‌ لغو خواهد شد.

آقای عبدی روز شنبه، ششم تیر، و هنگامی که برای اطلاع از دليل ممنوع‌الخروجی‌اش به دادسرای زندان اوين مراجعه کرده بود، ‌بازداشت شد.

وی چهار بار بین سال‌های ۸۵ تا ۸۸ بازداشت شده و در سال ۹۰ در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

در حال حاضر،‌ علاوه بر آقای عبدی تعداد دیگری از معلمان از جمله علی‌اکبر باغانی،‌ رسول بداقی و عليرضا هاشمی زندانی هستند.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از معلمان ایران به دفعات تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌‌اند. از جمله شمار زیادی از معلمان در چندین شهر در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در روز ۲۷ فروردین، دست به تجمع زده بودند.

پس از آن نیز «هزاران» معلم صبح روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، به دعوت کانون صنفی معلمان ایران و در اعتراض به «دستمزدهای ناعادلانه» در چند شهر «تجمع سکوت» برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG