لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

یک کنیسه یهودیان در تهران «به دلیل قدمت و گودبرداری» فروریخت


یکی از کنیسه‌های یهودیان شهر تهران واقع در خیابان شریعتی صبح جمعه، ۲۵ دی‌ماه، بر اثر گودبرداری داخلی و قدیمی بودن ساختمان این مکان مذهبی فرو ریخت.

این کنیسه در خیابان شریعتی تهران قرار دارد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در زمان این حادثه ۱۶ کلیمی تهران در کنیسه در حال نیایش بامدادی بودند که «با آغاز لرزش ساختمان، خود را به سرعت به حیاط رساندند».

طبق این گزارش، آسیبی به کسی نرسیده و کسی زخمی نشده است.

ایرنا می‌گوید، ساختمان کنیسه خسارت دیده و دو خودروی پارک شده در محل نیز خسارت‌هایی برداشته‌اند.

کهن صدق، نائب رئیس انجمن کلیمیان ایران، در این باره به ایرنا گفت که تعمیرات غیراصولی در بخش رستوران در ساختمان کنیسه که قدمت ۶۰ ساله دارد، باعث این حادثه شد.

در همین حال یکی از نیایش‌کنندگان یهودی در محل حادثه به ایرنا گفته است که ساختمان کنیسه از مدت‌ها قبل تَرَک برداشته و او نسبت به عواقب این فرسودگی و گودبرداری داخلی در آن هشدار داده بود.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در پی این حادثه بخشی از سقف و دیوارهای طبقه دوم این ساختمان تخریب شده و تمامی راه‌های خروجی این ساختمان بسته شده، اما با یاری نیروهای آتش‌نشانی راه باز و حاضران به خارج از ساختمان منتقل شده‌اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از یکی از حاضران در کنیسه از نگرانی آنها از این امر خبر داده است که وقوع چنین حادثه‌ای در روز شنبه می‌توانست تلفاتی جدی بر جای بگذارد.

به گزارش این شاهد کلیمی، روزهای شنبه حدود ۲۵۰ یهودی در این کنیسه گرد می‌آیند تا نیایش هفتگی خود را انجام دهند.

کهن صدق، نائب رئیس انجمن کلیمیان، همچنین خبر داده است که بعد از حادثه صبح جمعه، تعدادی نسخه تورات و کتب ارزشمند کنیسه سالم از ساختمان ریزش‌کرده خارج شده است.

اماکن متعلق به کلیمیان ایران از جمله کنیسه‌ها جزء موقوفاتی است که از سوی خانواده‌های یهودیان به جامعه کلیمیان ایران اهدا شده است.

علی یونسی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، در کنار رهبران جامعه یهودیان ایران به تازگی از یکی از کنیسه‌های آنها دیدار کرده بود.

به تازگی نیز از سنگ‌بنایی جدید برای یادبود شهدای کلیمی جنگ ایران و عراق با حضور مقامات رسمی جمهوری اسلامی پرده‌برداری شد.

ارزیابی می‌شود که شمار کلیمی‌های باقی‌مانده در ایران کمتر از ده هزار نفر باشد که یک نماینده در مجلس شورای اسلامی نیز دارند.

از ۹۰ هزار کلیمی ایرانی در سال‌های قبل از انقلاب ایران، اکثریت قریب به اتفاق به آمریکا رفته و شماری نیز که اکثراً از توان مالی رفتن به آمریکا برخوردار نبودند ساکن اسرائیل شده‌اند.

سابقه حضور یهودیان در ایران به بیش از ۲۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG