لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

درخواست ده‌ها استاد ایرانی از روحانی در مورد گزینش دانشگاه‌ها


ده‌ها استاد و دانشجوی ایرانی از چندین دانشگاه جهان با امضای نامه‌‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار «شفاف» شدن «روند» استخدام اولیه و همچنین ارتقای استادان دانشگاه در کشور شدند.

نویسندگان این نامه که روز جمعه، یکم خرداد، در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شد تاکید کرده‌اند که «فرایندهای غیرشفاف و سلیقه‌‌ای» هنگام استخدام اولیه «تحت عنوان گزینش» و همچنین ترفیع و تمدید قرارداد اساتید «چشمگیر» و در «بسیاری از موارد» مبتنی بر «معیارهایی جز توانایی‌های علمی و تخصصی» آنان بوده است.

در این نامه همچنین آمده است که قرارداد قاسم اکسیری فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، طی فرایندی «غیرشفاف و بدون اعلام دلایل مشخص» تمدید نشده و امکان «اعتراض اثرگذار» به تصمیم دانشگاه نیز وجود ندارد.

به گفته نویسندگان این نامه، مسئولان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز «عملا» مسئولیت تصمیم خود را به عهده نمی‌‌گیرند.

روزنامه شرق در اسفندماه سال ۹۳ گزارش داده بود که دانشگاه خواجه نصیر تهران یک استاد فیزیک به نام «قاسم اکسیری‌ فرد» را به دلیل داشتن «صدای نازک و زنانه» رد صلاحیت کرده و به او گفته «استاد باید انسان کامل باشد».

۱۷۲ دانش‌آموخته و دانشجوی ایرانی در نامه به حسن روحانی «کمترین» خواسته خود را «شفاف‌سازی روند گزینش‌ها» و تصمیم‌گیری‌های مدیریت دانشگاه‌ها در امور استخدامی و ارتقای اساتید ذکر کرده‌اند.

نویسندگان این نامه همچنین خواستار آن شده‌اند که امکان تقاضای تجدید نظر یا «بررسی کار‌شناسی روند گزینش اساتید از سوی نهادهای آگاه و بی‌طرف» فراهم شود.

انتشار گزارش‌ها از اخراج این استاد دانشگاه خواجه نصیر در حالی است که یکی از برنامه‌های اعلام شده از سوی مسئولان وزارت علوم در دولت حسن روحانی بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها اعلام شده است.

از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ دور جدیدی از اخراج استادان دانشگاه‌ها در ایران آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها تعداد زیادی از اساتید اخراج یا به اجبار و «زودهنگام» بازنشسته شدند.

در همین زمینه، بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه‌ها یکی از دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، در جلسه ۲۹ مردادماه مجلس ایران بود.

آقای روحانی روز دوشنبه، ۲۲ مهر ۹۳، با انتقاد از «روند معیوب نابه‌‌جای بازنشستگی زودهنگام اساتید» گفته بود که «این طور نباشد که استاد کلاس در بیان عقاید خود آزاد نباشد».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۱۶ دی ۹۳، گفته بود که مدیران دانشگاه‌ها حق ندارند برای اساتید «به دلیل مباحث تحقیقاتی پرونده درست کنند».

XS
SM
MD
LG