لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

آمار قربانیان ایرانی حادثه مکه: پنج کشته، هفت مفقود


رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت ایران خبر داد که تعداد زائران ایرانی کشته شده در حادثه سقوط جرثقیل در شهر مکه به پنج نفر رسیده و هفت نفر دیگر از زائران ایرانی همچنان «مفقود» هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود مجردی، از مدیران سازمان حج و زیارت، روز یک‌شنبه، ۲۲ شهریور، گفت که با مشخص شدن هویت چهار نفر دیگر از زائران کشته شده ایرانی در حادثه مکه، تعداد قربانیان ایرانی این حادثه به پنج نفر رسید.

وی از ‌ محمد مجلسی، ولی اسمعیلی، محمد هاشم زهی و علیرضا عامری به عنوان چهار زائری نام برد که هویت آنها شناسایی شده است.

به گفته آقای مجردی، هفت نفر دیگر از زائران ایرانی نیز هم‌چنان «مفقود» هستند.

سازمان حج و زیارت پیشتر در روز شنبه اعلام کرده بود که یک زائر ایرانی به نام سیف‌الله اسدی مینا از استان همدان در حادثه توفان مکه درگذشته و ۳۲ تن دیگر مجروح شده‌اند.

روز جمعه، ۲۰ شهریور، در جریان سقوط یک دستگاه جرثقیل در مسجدالحرام مکه ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سازمان دولتی سعودی اعلام کرده است که دست‌کم ۱۰۷ تن در اثر سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام جان خود را از دست داده‌اند.

همین سازمان دولتی آمار مجروحان حادثه را دست‌کم ۲۳۸ تن اعلام کرده است.

ملیت اکثر قربانیان و مجروحان و زخمی‌های این حادثه هندی و پاکستانی اعلام شده است.

شبکه تلویزیونی «العربیه» علت این حادثه را وقوع باد و توفان شدید و بارش باران در شهر مکه اعلام کرده است.

مکه در سال‌های گذشته شاهد ساخت و سازهای بسیاری بوده است. عکس‌های منتشره از فراز کعبه نشان‌دهنده جرثقیل‌های زیادی است که در اطراف مسجدالحرام مستقر شده‌اند.

با اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز در اطراف مسجدالحرام قرار است که مساحت آن به ۴۰۰ هزار متر برسد که همزمان پذیرای دو میلیون و ۲۰۰ هزار زائر خواهد بود.

پس از حادثه سقوط جرثقیل در مکه برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران شدیدا به مقام‌های سعودی حمله کرده و خواستار آن شده‌اند که برگزاری مراسم حج به سازمان کنفرانس اسلامی واگذار شود.

XS
SM
MD
LG