لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

«دفن دو شهید گمنام» در پاسارگاد به‌رغم اعتراض مقامات میراث فرهنگی


عکس مربوط به تجمع مردم در روز کوروش در پاسارگاد
عکس مربوط به تجمع مردم در روز کوروش در پاسارگاد

با وجود اعتراض رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس پژوهشگاه این سازمان به ساخت آرامگاه «شهدای گمنام» در محدوده «حریم درجه دو» مجموعه تاریخی پاسارگاد، گزارش‌هایی از دفن دو تن از قربانیان جنگ ایران و عراق در این آرامگاه منتشر شده است.

وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد که پیکر دو نفر از کشته‌شدگان «گمنام» جنگ ایران و عراق روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، «در بوستان شهدای گمنام پاسارگاد» دفن شد.

«بوستان شهدای گمنام پاسارگاد» که در این گزارش به آن اشاره شده می‌تواند همان «یادمان شهدای گمنام» باشد که ساخت آن در روزهای گذشته اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

با این حال مقامات سازمان میراث فرهنگی درباره این گزارش تاکنون اظهار نظری نکرده‌اند.

وب‌سایت خبرآن‌لاین روز هشتم اسفندماه در گزارشی به نقل از حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد، خبر داده بود که «یادمان شهدای گمنام» از مدت ها پیش در حریم درجه دو مجموعه تاریخی پاسارگاد در حال ساخت است.

وی گفته بود که «قرار است ارتفاع و مصالحی که به کار می‌برند، طبق ضوابط و قوانین میراث ‌فرهنگی باشد».

آقای فدایی در عین حال با اشاره به ثبت پاسارگاد در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام کرد که «همه ما موظف به اجرای آن قوانین هستیم تا پاسارگاد در فهرست میراث‌ جهانی باقی بماند».

بر اساس این گزارش، پیشنهاد ساخت این آرامگاه «چندی پیش از سوی شورای شهر داده شده» و شهرداری مسئول ساخت آن شده بود.

این موضوع واکنش‌هایی نیز در فضای مجازی به دنبال داشت و زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در تویئتر خود اعلام کرد که «این موضوع در حال پیگیری است و مکاتبات گسترده‌ای در این باره انجام شده است».

در همین حال رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: «تدفین شهدای گمنام در نقاط شاخص که خود شناخته شده‌ هستند و هویت تاریخی دارند، احترام به شهدای گمنام نیست، بلکه می‌تواند بی‌احترامی نیز باشد، زیرا حضور شهدای گمنام می‌تواند هر ناکجایی را تبدیل به جایی به عنوان مقصد حضور مردم تبدیل کند.»

محمد بهشتی تاکید کرد که ساخت این آرامگاه می تواند در باقی ماندن پاسارگارد در فهرست آثار جهانی «مشکل» ایجاد کند.

با این حال محمد پردل، امام جمعه بخش پاسارگاد، از این اقدام دفاع کرده و گفت که «تدفین شهدای گمنام در منطقه پاسارگاد باعث خیر و برکت منطقه خواهد شد».

در خردادماه سال جاری نیز موضوع احداث یک کارخانه رب در حریم مجموعه تاریخی پاسارگاد خبرساز شده بود.

مجموعه تاریخی پاسارگاد دربرگیرنده ساختمان‌های باستانی از جمله آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد وآرامگاه کمبوجیه است و سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

شهرستان «پاسارگاد» به مرکزیت «سعادت‌شهر» در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

روز دوشنبه، یکم دی ۹۳، نیز با وجود مخالفت سازمان میراث فرهنگی و شورای تامین استان، ۸ تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، در میدان تاریخی و گردشگری امیرچخماق یزد به خاک سپرده شدند.

موضوع دفن قربانیان جنگ ایران و عراق در دانشگاه های ایران در دولت محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، اعتراض‌هایی را به دنبال داشت.

XS
SM
MD
LG