لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۴

«وضعیت قرمز» برای تامین آب آشامیدنی سه شهر ایران


معاون وزیر نیروی ایران خبر داد که سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در «وضعیت قرمز» قرار دارند و در ۵۴۷ شهر دیگر نیز «در بدبینانه‌ترین حالت تنش آبی» پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو، روز جمعه، ۸ اسفند، در عین حال گفت که تاکنون برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در این سه شهر و دیگر نقاط ایران پیش‌بینی نشده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران قطع برخی از انشعاب‌های غیرضروری، فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب و جذب اعتبارات لازم را از جمله راهکارهای جایگزین جیره‌بندی آب ذکر کرد.

در فصل‌های بهار و تابستان مسئولان وزارت نیروی ایران بار‌ها اعلام کردند که تعدادی از شهرهای ایران از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.

این هشدار مقامات دولتی ایران در ماه‌های پاییز و زمستان نیز ادامه پیدا کرده است.

از جمله معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، در روزهای پایانی بهمن‌ماه گفت که بر پایه اعلام وزارت نیرو ۱۴ شهر کشور از لحاظ وضعیت آبی در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار دارند.

معاون وزیر نیرو روز جمعه در ادامه سخنان خود از کاهش ۱۹ درصدی میانگین بارش در ایران خبر داده و افزود: «تعداد شهرهای دچار تنش آبی در بدبینانه‌ترین حالت هم اکنون حدود ۵۴۷ شهر پیش‌بینی شده است».

این در حالی است که ستار محمودی، قائم مقام وزیر نیرو، در تیرماه گفته بود که حدود ۵۱۷ شهر ایران در مرز«تنش آبی» قرار دارند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران روز جمعه تصریح کرد: «با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده در روزهای باقی‌مانده امسال و نیز فروردین و اردیبهشت ۹۴ و همچنین با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه احتمال کاهش تعداد شهرهای با تنش آبی در آینده وجود دارد.»

تنش آبی به این معنی است که میزان تولید و مصرف آب در این شهر‌ها برابر است.

یعقوب همتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران، روز شنبه، ۱۸ بهمن، خبر داده بود که از ابتدای سال آبی (مهر ۹۳ تا نیمه بهمن‌ماه) بارندگی در ایران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته ‌است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران همچنین از انعقاد ۸۰ قرارداد با بخش خصوصی در دو حوزه آب و فاضلاب خبر داد و میزان سرمایه‌گذاری این قرارداد‌ها را بیش از سه هزار میلیارد تومان ذکر کرد.

به گفته آقای جانباز، در بودجه سال آینده ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: «با تصویب مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت نیز ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب‌دهی در روند اجرای مجتمع‌های آبرسانی روستایی برای سال ۹۴ پیش‌بینی شده است.»

به گفته آقای جانباز، به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کمبود اعتبار در سال‌های گذشته شاخص برخورداری روستاهای ایران در زمینه آب آشامیدنی سالم حدود سه درصد کاهش یافته است.

آقای جانباز ۱۱ تیرماه نیز خبر داده بود که آب در حدود شش هزار روستای ایران با تانکر تامین می‌شود.

XS
SM
MD
LG