لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

یمن و تایلند جایگاه کشتی ایران را تصاحب کردند


پس از ناکامی در انتخابات شورای کشتی آسیا، ایران از شکایت به فدراسیون جهانی کشتی شکایت خبر داد. این انتخابات در در دهلی، محل برگزاری مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی آسیا، برگزار شد و ابراهیم جوادی و اکبر میری روشن نتوانستند کرسی پیشین ایران را حفظ کنند.

فدراسیون کشتی ایران نیز با تنظیم شکواییه نسبت به آن‌ چه تقلب در انتخابات می‌داند، خواستار رسیدگی فیلا شده است.

این در حالی است که جمعی از معتمدین فدراسیون جهانی کشتی از جمله رئیس کنفدراسیون کشتی آسیا نیز در هندوستان و محل رای‌گیری حضور داشته‌اند.

عبدالله مزهروی از یمن در حالی رای آورد و روی کرسی پیشین ایران نشست که کشتی این کشور هنوز در هیچ‌ یک از رده‌های سنی حتی یک برنز آسیا هم نگرفته است.

وانگ سان سوچان‌ از تایلند هم کاندیدای منتخب بعدی است. او در شرایطی انتخاب شده که تیم کشتی مردان کشورش تقریباً در تمام مسابقات غایب است، اما در این انتخابات، مقابل کشوری به برتری رسیده که سه مدال طلای المپیک لندن را در کشتی فرنگی نصیب خود کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در گزارش خود آورده است: «داستان وقتی ملال‌آور‌تر می‌شود که عضو قطری کنفدراسیون آسیا در شان خود ندید دوباره کاندیدا شود، چون او دیگر در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی صاحب جایگاه شده است.»

ژاپن، کره حنوبی (دو نفر)، ازبکستان و قزاقستان نیز از آسیا در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی نماینده دارند.

از ایران، ابراهیم جوادی، قهرمان سابق جهان، به خاطر عدم تسلط به زبان انگلیسی، یک همراه را به عنوان مترجم کنار خود داشت. فدراسیون کشتی اکبر میری روشن دیگر کاندیدای ایرانی را به رسمیت نشناخت تا او به عنوان عضو مستقل راهی هند شود. پیش از سفر هم مشاجره‌هایی بین نمایندگان ایران پیش آمده بود. در ‌‌نهایت اما نه کاندیدای رسمی رای آورد و نه کاندیدای مستقل.

خبرگزاری ایسنا با اشاره به حضور کشورهای شرق آسیا در ساختار فیلا با کنایه نوشته است: «ایران ادعای روابط قوی با فیلا را دارد و به مشاورانش در فدراسیون جهانی می‌نازد، اما نتوانسته حتی یک کرسی‌ را در آسیا تصاحب کند.»

این در حالی است که اغلب کشورهای رقیب به جای کرسی‌های قاره‌ای، بر منصب‌های جهانی تکیه زده‌اند و اغلب حتی کارمندان فدراسیون خود را برای انتخابات کنفدراسیون آسیا معرفی کردند که موفق هم بودند.

المیرا تاسیمووا، کارمند فدراسیون کشتی قزاقستان، که موفق شد در این انتخابات به عضویت کنفدراسیون کشتی آسیا دربیاید، و دکتر چانک کیو کیم از کره جنوبی برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس انتخاب شد.

فدراسیون کشتی ایران اما این انتخابات را فرمایشی و از پیش تعیین شده می‌داند. در سایت این فدراسیون آمده است که فوکودا از ژاپن و شهرانی از قطر از قبل، مقدمات حذف نمایندگان ایران را فراهم کرده و «با سناریو» نماینده یمن را وارد هیئت رئیسه کردند.

ایران مدعی شده است که نمایندگان ۱۰ تا ۱۲ کشور نام نماینده ایران را به صندوق انداختند، اما فقط ۴ رای خوانده شده است. طبق ادعای ایران، حتی نماینده تایوان نیز در اعتراض به جو ناسالم انتخابات، جلسه را ترک کرده است.
XS
SM
MD
LG