لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

کناره‌گیری توام با اعتراض محمد بنا از تیم کشتی فرنگی ایران


محمد بنا (چپ)
محمد بنا (چپ)
محمد بنا، مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی ایران، با صدور بیانیه‌ای از سمت خود استعفا داد. او که اردوی تیم ملی را در اعتراض به بی‌توجهی‌ها ترک کرده بود، سرانجام کناره‌گیری رسمی خود را نیز اعلام کرد.

این تیم که فاتح جام جهانی شده است در المپیک ۲۰۱۲ لندن با هدایت محمد بنا سه مدال طلا گرفت تا بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک رقم بخورد.

موفقیت فرنگی‌کاران باعث شد دستیاران محمد بنا با انعقاد قراردادهای هنگفت، هدایت تیم ملی کشتی جمهوری آذربایجان را بپذیرند. اما خود او به پیشنهادات خارجی پاسخ منفی داد تا به کارش در ایران ادامه دهد. بنا نشان شجاعت را هم از دولت ایران دریافت کرد، اما به زعم او، اکنون فضای مساعدی برای همکاری وجود ندارد.

محمد بنا نامه کناره‌گیری خود را خطاب به سرپرست محترم فدراسیون کشتی نوشته است. او هشت سال حضور مداوم در کشتی فرنگی و تحمل مشقات فراوان را یادآور شده و نوشته است: «اگر رفتم به خاطر کشتی بود و اگر آمدم هم به خاطر منافع کشتی بوده است.»

نایب قهرمان سال ۱۹۸۳ کشتی فرنگی جهان یادآور شده است که همواره خود را سرباز کشتی ایران می‌داند، اما در شرایط فعلی صلاح می‌داند که برود تا نبودنش تلنگری به دست‌اندرکاران ورزش باشد بلکه به فکر کشتی فرنگی بیفتند، ورزشی که، به گفته محمد بنا، در المپیک از اعتبار ورزش ایران دفاع کرد، اما با پایان المپیک مورد بی‌مهری قرار گرفت.

سرمربی مستعفی تیم ملی ایران یادآور شده است: «در برهه کنونی نه تنها امکانات ویژه برای ورزش اول ایران در نظر گرفته نشده، بلکه بی‌توجهی‌ها به اوج رسیده و مشکلات بسیاری سد راه موفقیت کشتی فرنگی است که گفتن آنها تکرار مکررات است.»

بعد از استعفای بنا از مدیریت تیم‌های ملی کشتی فرنگی، مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون کشتی جلسه‌ای مشترک برگزار کردند. این جلسه در دفتر عبدالرضا ساور معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارتخانه، با حضور حمید سجادی معاون وزیر و حجت‌الله خطیب سرپرست فدراسیون کشتی برگزار شد.

واکنش‌ها به کناره‌گیری بنا

پس از استعفای محمد بنا، خلیل رشید محمدزاده هم از سمت سرمربی‌گری تیم نوجوانان کشتی فرنگی استعفا کرد. همچنین ساعتی بعد، امید نوروزی دارنده مدال طلای ۶۰ کیلوگرم المپیک لندن گفت که کشتی فرنگی ایران در جام جهانی زنگ تفریح خواهد شد.

نوروزی به ایسنا گفت: مسئولان هیچ اهمیتی نمی‌دهند و همه را سر می‌دوانند، من نیز دیگر با کشتی کاری ندارم و برای من هم دیگر برگشتی در کار نیست. حتی اگر شرایط هم تغییر کند دیگر دل و دماغ کشتی گرفتن ندارم. به خاطر رفتارهای آقایان حس بدی دارم و دلم نمی‌خواهد کشتی بگیرم.

قهرمان المپیک لندن در ادامه یادآور شد: متاسفانه در ایران پاداش خوبی را این طور می‌دهند. خدا را شکر که قهرمان شدیم، اگر مقام نمی‌آوردیم حتما با لگد به بیرون پرتاب‌مان می‌کردند!

رسول جزینی مربی تیم ملی گفته است که او به دستور محمد بنا تا جام جهانی با ایرج اسفندیاری‌فر، محمدعلی چمیانی و شیرزاد، هدایت کادر فنی را بر عهده خواهد داشت اما «وضعیت کار پس از آن مشخص نیست».

محسن طاهری مربی تیم ملی کشتی فرنگی هم به خبرگزاری فارس گفت: با رفتن بنا از تیم ملی کشتی فرنگی امیدی به بهبود وضعیت این تیم نداریم و از لحاظ اخلاقی نیز درست نیست در غیاب وی با تیم ملی همکاری داشته باشم.

سرپرست فدراسیون کشتی اما می‌گوید با استعفای محمد بنا موافقت نخواهد کرد. حجت‌الله خطیب گفت: «نامه‌ای از طرف وزیر ورزش برای ما ارسال شد که باعث دلگرمی فدراسیون شد و تلاش می‌کنیم با به حداقل رساندن حاشیه‌ها دغدغه‌های آقای بنا را مرتفع کنیم.»

حسن رنگرز نایب رئیس فدراسیون هم از عدم موافقت با استعفای محمد بنا صحبت کرده، اما مشخص نیست با توجه به آماتور بودن رشته ورزشی کشتی، این عدم موافقت چه ضمانتی خواهد داشت.

در این میان عارف ربطی، دبیر فدراسیون کشتی، حق را به محمد بنا داده و گفته است: بنا قبلاً نگرانی‌هایش را مطرح کرده بود که به‌حق هم بود. او چیزی برای خودش نمی‌خواهد، به هر حال این تیم قهرمان المپیک شده و نیاز به امکانات دارد.
XS
SM
MD
LG