لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

وال استریت جورنال: سفارش ده کشتی باری توسط ایران در سنگاپور


روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۲۶ تیرماه، به نقل از منابع خود از سفارش «ده کشتی باری» توسط ایران «با هدف بازگشت به بازار کشتی‌های غیرنفتی» خبر داد.

وال استریت جورنال ارزش این سفارش را ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده است.

طبق گزارش این روزنامه، ایران سفارش خود را که «در عرض چند هفته آینده» به مراحل پایانی اداری خود خواهد رسید به یک شرکت کشتی‌سازی مستقر در سنگاپور ارائه کرده است.

یکی از منابع این روزنامه خبر داده است که کشتی‌های سفارش ایران که قرار است در اوایل سال ۲۰۱۷ تحویل داده شوند توسط شرکت خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی استفاده خواهد شد.

شرکت دولتی خطوط کشتی‌رانی ایران که در آغاز موج تحریم‌ها علیه ایران به دلیل همکاری داشتن در برنامه اتمی ایران با شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود در شهریورماه سال گذشته با حکم دادگاه اروپا از این فهرست خارج شد.

با این حال به دلیل آن که اتحادیه اروپا خواستار تجدید نظر در حکم این دادگاه شده است، این شرکت دولتی ایرانی از سال ۲۰۱۰ تاکنون هم‌چنان مشمول تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپاست.

سفارش ساخت کشتی‌های باری جدید را می‌توان بخشی از تلاش‌ ایران برای بازگشت به بازار کشتی‌رانی خارجی دانست.

در همین زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز جمعه، ۲۷ تیر، از قول یک مقام سازمان بنادر و دریانوردی کشور از ورود اولین خط کشتی‌رانی خارجی در هفته آینده به یکی از بنادر ایران خبر داده است.

معاون بندری سازمان بنادر ایران به ایسنا گفته است که اولین خط کشتی‌رانی خارجی در چند سال گذشته «تردد خود را به بنادر ایران از هفته آینده از سرمی‌گیرد» و سه شرکت دیگر نیز به زودی وارد بندر رجایی می‌شوند.

به گفته این مقام بندری، ایران در چند ماه گذشته برای تشویق ورود خطوط کشتی‌رانی خارجی به بندر شهید رجایی «اقدامات گسترده‌ای» داشته است.

روزنامه وال استریت جورنال در گزارش روز پنج‌شنبه خود می‌گوید که ده کشتی سفارش ایران با گنجایش ۸۲ هزار تن برای واردات سنگ آهن و صادرات مس از ایران استفاده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG