لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

درآمد شرکت کشتی‌رانی ایران «نصف» شده است


Iran - An Iranian container ship cruises in a cargo area of a port . UNDATED
Iran - An Iranian container ship cruises in a cargo area of a port . UNDATED
مدیرعامل سازمان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران اعلام كرده است که درآمد آن شرکت از دو میلیارد دلار به زیر یک میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدحسین داجمر در نشستی خبری به مناسبت بیست و یکمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی که یکشنبه ۲۲ اردیبهشت برگزار شد، گفت که تحریم‌های بین المللی بر کارکرد شرکت کشتیرانی تاثیر مخربی داشته است.

سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ محدودیت‌هایی علیه کشتی‌رانی جمهوری اسلامی و شرکت‌های تابعه آن در آن گرفت.

شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، بزرگترین ناوگان کشتی‌رانی ایران با ۱۶۴ فروند کشتی، همچنین در فهرست تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. اتهام کشتی‌رانی جمهوری اسلامی «مشارکت در کمک‌های لجستیکی در زمینه برنامه موشکی ایران و حمل محموله های نظامی» عنوان شده است.

داجمر مهرماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با رد این اتهامات، گفته است که هم اکنون ۲۰ کشتی ایرانی به دلیل تحریم‌ها و بحران مالی جهانی بدون استفاده در خلیج فارس رها شده اند.

مدیرعامل سازمان کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در نشست خبری روز یکشنبه به رکود فعالیت این شرکت نیز اشاره کرده و تاکید کرد که در حال حاضر هم کشورهای غربی در حال تشدید تحریم‌ها هستند و هم بر تعداد ناوگان جهانی افزوده شده است.

او با اشاره به لغو قرارداد شرکت کشتی‌سازی کره جنوبی با ایران به‌دلیل تحریم‌ها گفت که ایران سفارش ساخت سه فروند کشتی را به چین نیز داده بود که تاکنون دو فروند از این کشتی‌ها تحویل گرفته شده و امیدواریم که امسال یک فروند دیگر را تحویل بگیریم.

استفاده از «پرچم‌های مصلحتی»

تاکنون گزارش‌های زیادی درباره استفاده ایران از راه‌های گوناگون برای دور زدن تحریم‌ها منتشر شده است، از جمله تغییر نام، رنگ و ماکلیت کشتی‌ها، ثبت پنهانی کشتی در کشورهای دیگر و استفاده از پرچم آنها برای تردد، خاموش کردن سیستم ردیابی و استفاده از بنادر کم‌رفت‌وآمد در شرق آسیا.

داجمر در خصوص استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای کشتی‌های ایرانی گفت که «فشار کشورهای غربی اجازه تردد با پرچم ایران را به ما نمی دهد، بنابراین به برخی کشورها با پرچم‌های مصلحتی و برخی با پرچم‌های جمهوری اسلامی تردد می کنیم».

او همچنین با تاكید بر كاهش ترانزیت های نفتی از ایران به كشورهای خارجی گفته است: درحال حاضر كشورهای اروپایی مانع از پهلوگیری كشتی‌های ایرانی در بنادر آن كشورها می شوند و تنها كشورهایی مانند هند و چین كه با آنها تجارت داریم مانع پهلو گیری كشی‌های ایرانی نمی‌شوند.

وزارت خزانه داری ایالات متحده ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱ اعلام کرد که ۲۴ شرکت حمل و نقل ثبت شده در خارج از ایران را که تحت مالکیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تحریم کرده است. آمریکا خود شرکت کشتیرانی و شرکت‌های تابعه آن در ایران را در سپتامبر ۲۰۰۸ تحریم کرده بود.
XS
SM
MD
LG