لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

با تحریم نفت، کشتی‌های هندی بیمه اروپایی خود را از دست می‌دهند


خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی گفت که از تیرماه سال ۱۳۹۱ همزمان با اجرای کامل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی شرکت‌های نفتکش هندی قادر نخواهند بود کشتی‌های خود را در شرکت‌های اروپایی بیمه کنند.

به این ترتیب شرکت‌های کشتی‌رانی هند برای حمل و نقل نفت ایران با مشکل جدیدی روبه‌رو خواهند بود.

بنا بر تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی که از اول ژوییه سال جاری میلادی یعنی ۱۱ تیرماه سال ۱۳۹۱ لازم‌الاجرا خواهند بود، شرکت‌های بیمه اروپایی از بیمه کردن کشتی‌های حامل نفت ایران منع خواهند شد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته و به تاسی از ایالات متحده اعلام کرد که با تحریم یک‌جانبه نفت ایران از تیرماه سال‌ آینده دیگر از تهران نفت خریداری نخواهد کرد.

شرکت کشتی‌رانی هند که بیشترین نفتکش‌های این کشور را در اختیار دارد حدود چهار ماه دیگر بیمه خود برای تانکرهایی که از ایران نفت منتقل می‌کنند را از دست خواهد داد.

در این زمینه سونیل تاپار، رئیس شرکت دولتی کشتی‌رانی هند، به خبرگزاری رویترز گفته است که کشتی‌های این شرکت از طرف گروه بین‌المللی «پی اند آی» در اروپا بیمه می‌شوند و با اجرای تحریم‌ها، نفتشک‌های هندی برای نقل و انتقال نفت ایران با مشکلاتی جدی روبه‌رو خواهند شد.

دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران هم با خروج هرچه بیشتر شرکت‌های کشتی‌رانی بین‌المللی از بازار ایران با مشکل حمل و نقل نفت صادراتی ایران روبه‌رو شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در همین حال گزینه‌های مشتریانی مانند کره جنوبی نیز برای بیمه کردن تانکرهای حامل نفت ایران روزبه‌روز کمتر می‌شود.

واردکنندگان نفت ایران و شرکت‌های بین‌المللی نفتکش مجبورند کشتی‌های خود را از طریق شرکت‌های بیمه محلی یا موسساتی در چین، روسیه، خاورمیانه، سنگاپور و هنگ‌کنگ بیمه کنند.

گروه پی ‌اند آی حدود ۹۰ درصد از کشتی‌های قاره‌پیما در جهان را بیمه می‌کند و به دلیل آن که دفاتر اصلی این گروه در آمریکا و اروپاست، تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی به این گروه اجازه نخواهد داد به هیچ یک از تانکرهای حامل نفت ایران بیمه بفروشد.

در این میان تنها شعبه ژاپن این گروه بیمه‌گر به فروش بیمه برای نفتشک‌های حامل نفت ایران ادامه خواهد داد.

با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که تغییر شرکت بیمه همواره چند ماهی طول می‌کشد و این مسئله ممکن است در صادرات نفت ایران مشکل جدی ایجاد کند.

از سوی دیگر به گفته وکیل یک کمپانی بزرگ در هنگ‌کنگ شرکت‌های بیمه ایرانی هم به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند به نفتکش‌های بین‌المللی بیمه بفروشند.

به این ترتیب تنها چین و ژاپن هستند که با مشکل خرید بیمه برای نفتکش‌های خود روبه‌رو نخواهد شد و می‌توانند به خرید نفت ایران ادامه دهند.
XS
SM
MD
LG