لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

ظریف: با نسبت دادن حرف غلط به رهبری برخورد می‌کنم


وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه با تایید تلویحی درگیری خود با یک نماینده اصولگرای مجلس درباره «حاشیه‌های» نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس بر سر تفاهم لوزان گفت که «با نسبت دادن حرف‌های غلط به رهبری برخورد می‌کنم».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا تاکید کرد که در جلسه کمیسیون امنیت مجلس «حرف‌های بسیار نادرستی» از برخی از نمایندگان مجلس شنیده است.

اشاره آقای ظریف به جلسه روز یک‌شنبه، ۱۶ فروردین، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران درباره تفاهم لوزان است که طبق گزارش‌ها به «درگیری لفظی» بین او و جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، انجامید.

بر پایه گزارش‌ها، این درگیری پس از گفته‌های جواد کریمی قدوسی درباره تذکر رهبر جمهوری اسلامی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و «دروغ» خوانده شدن این سخنان توسط محمدجواد ظریف رخ داده ‌است.

وزیر خارجه ایران درباره جزئیات این جلسه گفت: «به نمایندگان گفتم که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تاکید کرده و به صراحت فرموده‌اند کسانی که می‌گویند من مخالف مذاکراتم، خلاف می‌گویند.»

وی اضافه کرد: «حرف‌های بسیار نادرستی از برخی دوستان نماینده در مجلس شنیدم و تحمل خوبی هم نسبت به آنها داشتم، اما آن بحث در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به خاطر این که نسبت ناروایی به رهبر معظم انقلاب داده شده بود و در حدی بود که خود ایشان هم در سخنرانی علنی تکذیب کردند... من ضروری دانستم که با جدیت با آن برخورد کنم.»

آقای ظریف همچنین تاکید کرد که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، از «تمامی جزئیات» مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ اطلاع دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از تفاهم اتمی لوزان ضمن حمایت دوباره از تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: «من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صددرصد حمایت می‌کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است.»

وی روز اول فروردین نیز در واکنش به پیام نوروزی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود که «هیچ کس» در ایران با مذاکره هسته‌ای مخالف نیست، بلکه با «زورگویی» مخالف است.

باراک اوباما در بخشی از پیام نوروزی خود گفته است که در هر دو کشور و فرا‌تر از آن، افرادی مخالف راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران هستند.

نگارش متن توافق نهایی: «دشوار، اما شدنی»

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود نگارش متن توافق نهایی با گروه ۵+۱ را «امری دشوار، اما شدنی» توصیف کرد و افزود: «در صورتی که غربی‌ها بپذیرند که فشار و توافق با هم جمع نمی‌شود، فکر می‌کنم رسیدن به توافق دشوار نیست.»

وی اضافه کرد: «با توجه به این که اختلاف دیدگاه‌هایی در درون این شش کشور وجود دارد، نگارش متن توافق نهایی کار بسیار دشواری است، اما من اعتقاد دارم که با اراده سیاسی این کار شدنی است.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، از کشورهایی که در گفت‌وگوهای اتمی با ایران حضور دارند، درخواست کرد هر اقدامی که در صورت لغو تحریم‌ها قرار است انجام شود را «به شکل یکپارچه و طبق برنامه‌‌ای متحد دنبال کنند».

کمیته روابط خارجی سنا نیز عصر سه‌شنبه ،۲۵ فروردین، به اتفاق آرا به طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی در کنگره و امضای رئیس جمهوری آمریکا، به کنگره این اختیار را می‌دهد تا درباره توافق نهایی با ایران اعمال نظر کند.

در همین حال، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا احتمالا نسخه تجدیدنظر شده طرح سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات را امضا می‌کند.

ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان اوایل فروردین‌ماه درباره یک چارچوب کلی به توافق رسیدند و حالا قرار است تا پایان ماه ژوئن، تیرماه، کار نوشتن توافق نهایی و جامع درباره برنامه هسته‌ای تهران را به پایان برسانند.

XS
SM
MD
LG