لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

خرسندی امام جمعه از «عذرخواهی رسمی» ظریف به دلیل «فریب خوردن» از آمریکا


امام جمعه موقت تهران بر اساس سخنان منتشر شده به نقل از محمدجواد ظریف در مجلس، وزیر خارجه جمهوری اسلامی را «فریب‌خورده» و «دل‌بسته» آمریکا خواند و ابراز امیدواری کرد که هیچ یک از مقامات ایرانی «دل‌بسته» به آمریکا نباشند.

او همچنین سخنان منسوب به آقای ظریف را «عذرخواهی رسمی او به دلیل فریب خوردن از وزیر خارجه آمریکا» تعبیر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی موحدی‌ کرمانی در خطبه‌های روز جمعه، دهم دی‌ماه، گفت: «الحمدلله برخی مسئولان به طور رسمی عذرخواهی کردند و گفتند فریب وزیر امور خارجه آمریکا را خوردیم.»

وی اضافه کرد: «امیدواریم مسئولی نباشد که با آمریکا هنوز دل‌بسته باشد و یا این که امید داشته باشد.»

سخنان آقای موحدی کرمانی در حالی بیان شده است که در سخنان منتشر شده به نقل از وزیر خارجه او عذرخواهی نکرده و تنها اعتماد به وعده وزیر خارجه آمریکا و ابراز موضع علنی درباره موضوع «ایسا»، قانون تمدید تحریم‌های آمریکا، را اشتباه دانسته است.

آن طور که در متن منتشر شده از سوی جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، آمده است، محمدجواد ظریف می‌گوید، جان کری به طور شفاهی قبول کرده است که تمدید قانون تحریم‌های ایران نقض برجام است، اما تیم آمریکایی گفته که نمی‌توان این نکته را در متن برجام آورد، چرا که در این صورت پای کنگره آمریکا به میان کشیده می‌شود.

آقای ظریف با شرح تماس‌های تلفنی خود با جان کری و نیز دیدارهای مقام‌های دو کشور می‌گوید دولت آمریکا پیش‌بینی نمی‌کرد که دونالد ترامپ پیروز انتخابات شود و به همین سبب مطمئن بود که می‌تواند مانع اجرای تحریم‌ها شود.

وزیر خارجه ایران در ادامه با اشاره به این موضع جان کری می‌گوید، از همین رو خود او به عنوان مقام رسمی ایرانی نباید پیش از آن که دولت آمریکا بتواند جلو تصویب تحریم‌ها را در کنگره بگیرد، موضع‌گیری علنی درباره نقض برجام می‌کرد و باید اقدامات کنگره را از برجام مجزا نگه می‌داشت.

وزارت خارجه ایران هنوز درباره سخنان امام جمعه تهران موضع‌گیری نکرده، اما پیش از این انتشار سخنان آقای ظریف را افشای گفت‌وگوهای محرمانه و تاکتیک‌های مذاکراتی تیم مذاکره اتمی ایران دانسته بود.

انتشار سخنان وزیر خارجه ایران در دو هفته گذشته بازتاب‌ زیادی داشته و تعدادی از نمایندگان از جواد کریمی قدوسی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کرده اند.

در همین حال، به گفته ابوالفضل حسن‌بیکی، نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، آقای کریمی قدوسی نیز از شاکیان خود شکایت کرده است.

روز سه‌شنبه نیز بیانیه‌ای به نقل از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی منتشر شد که افشای سخنان وزیر خارجه از سوی آقای کریمی قدوسی را «گناهی نابخشودنی» و «هنجارشکنی و حاشیه‌سازی بی‌منطق» خوانده بود.

اما یک روز بعد علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرد که هر چند این بیانیه توسط اکثریت اعضای این کمیسیون تایید شده، اما از آنجا که کمیسیون در مورد آن تشکیل جلسه نداده بیانیه «رسمی نیست».

اصرار منتقدان دولت و برجام بر شکست مذاکرات و فریب خوردن از آمریکا در حالی است که تیم مذاکرات اتمی ایران در یک سال گذشته بارها گوشزد کرده است که تمامی مراحل مذاکره زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است، ادعایی که با توجه به سازوکار ساختار قدرت در جمهوری اسلامی پربیراه به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر آیت‌الله خامنه‌ای که در نهایت موافقت مشروط خود را با این توافق اعلام کرد، در یک سال اخیر، بارها از آن انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG