لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

ابراز نگرانی ایران از آخرین تحولات منطقه و سرنگونی جنگنده روسی


محمدجواد ظریف (چپ) در کنار سرگی لاوروف
محمدجواد ظریف (چپ) در کنار سرگی لاوروف

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود ضمن ابراز «نگرانی» از «آخرین تحولات» مربوط به سرنگونی جنگنده روسی در سوریه اعلام کرد که افزایش تنش و پیچیده‌تر شدن وضعیت منطقه «علامت نادرستی به تروریست‌ها خواهد بود».

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، چهارم آذرماه، خبر داد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، از «آخرین تحولات» که به سرنگونی جنگنده روسیه منجر شد «ابراز نگرانی» کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ظریف در این تماس تلفنی گفت: «هر گونه اقدامی که موجب افزایش تنش و پیچیده‌تر شدن وضعیت شود علامت نادرستی به تروریست‌ها خواهد بود که تصور کنند هنوز می‌توانند با استفاده از شکاف موجود در دیدگاه‌های طرف‌های موثر به فعالیت‌های تروریستی خود... ادامه دهند.»

وی با تاکید بر «حساسیت شرایط سوریه و تاثیر رویدادهای آن بر صلح و امنیت جهانی» بار دیگر اعلام کرد که «موفقیت تلاش‌ها بر علیه تروریسم منوط به وجود اراده و عزم واحد منطقه‌ای و بین‌المللی» است.

بامداد سه‌شنبه، ترکیه یک سوخو ۲۴ متعلق به ارتش روسیه را سرنگون کرد؛ این نخستین بار در طی شش دهه گذشته بود که یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، یک جنگنده روسی را سرنگون می‌کرد.

ارتش ترکیه می‌گوید جنگنده روسی پیش از هدف قرار گرفتن حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و شلیک به آن «پس از چندین بار اخطار» انجام شده است.

با این حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید که جنگنده ارتش این کشور خارج از خاک ترکیه و در عمق یک کیلومتری خاک سوریه هدف قرار گرفته است.

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس دولت مرکزی سوریه، هستند و بر اساس گفته‌ها بحران سوریه از مهم‌ترین مسائلی بوده است که ولادیمیر پوتین آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوم آذر و در سفر آقای پوتین به تهران درباره‌اش به گفت‌وگو نشسته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران از عملیات نظامی روسیه در سوریه حمایت کرده است. در همین زمینه در هفته‌های گذشته فیلمی از اسکورت یک جنگنده روسی توسط یک جنگنده ایرانی منتشر شد.

حسین چیت‌فروش، مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران، روز شنبه گفته بود که امکان اسکورت توپولوف روسی توسط جنگنده‌های ارتش ایران وجود دارد.

XS
SM
MD
LG