لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

شبکه المیادین: حمله دوباره جنگنده‌های اسرائیلی به مناطقی در اطراف دمشق


رسانه‌های عربی منطقه از حمله دیگر جنگنده‌های اسرائیلی به مناطقی در اطراف دمشق خبر داده و اعلام کردند که این حمله در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه، چهارم اسفند، انجام شده است.

بر اساس گزارش های انتشار یافته در فضای مجازیِ همسو با دولت سوریه به نقل از برخی از منابع سوری، در اولین ساعات بامداد چهارشنبه صدای انفجارهایی در این مناطق شنیده شده است.

این گزارش ها از انفجارهایی در قطیفه در القلمون شرقی در حومه دمشق خبر می دهد.

به گفته منابع «امنیتی سوری»، بدون ذکر نام، به شبکه المیادین که همسو با حزب‌الله و سوریه است، جنگنده های اسرائیلی در ساعت سه بامداد به وقت محلی بر فراز دره بقاع و بعلبک در مرز سوریه و لبنان در پرواز بودند و موشک هایی را به سوی قطیفه شلیک کردند.

در همین زمینه رسانه های لبنانی همسو با حزب‌الله احتمال حمله قرار دادن اتوبوس های حامل شبه نظامیان حزب‌الله را مطرح کرده اند.

اما وب‌سایت اسرائیلی وای‌نت روز چهارشنبه در این باره نوشت که «ارزیابی می شود که اسرائیل بار دیگر محموله های انتقالی برای حزب‌الله لبنان را بمباران کرده است».

به نوشته وای‌نت، «این نخستین بار نیست که حمله برای هدف قرار دادن محموله های جنگ‌افزار برای حزب‌الله به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داده می شود».

مقامات رسمی اسرائیل یا سوریه در مورد حمله سحرگاه چهارشنبه هنوز موضع نگرفته‌اند.

اما دولت سوریه ماه گذشته، ژانویه، اعلام کرد که اسرائیل در حمله مشابهی پایگاه نظامی المزه را در حومه دمشق بمباران کرده و موجب بروز آتش سوزی در این پایگاه شد.

در حمله به المزه از «آسیب» دیدن چهار نیروی نظامی ارتش سوریه نیز خبر داده شد.

سوریه در واکنش به آن حمله به «دشمن اسرائیلی» نسبت به «عواقب این تعرضات گستاخانه» هشدار داد.

حمله هوایی دیگری نیز علیه فرودگاه دمشق در نوامبر ۲۰۱۶، آبان امسال، به اسرائیل نسبت داده شد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، پس از حمله نیمه پاییز، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: «ما برای دفاع از امنیت مردم و حاکمیت خود اقدام می کنیم تا از انتقال جنگ‌افزار پیشرفته، تجهیزات نظامی و سلاح کشتار جمعی از سوریه برای حزب‌الله جلوگیری کنیم».

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز پنج‌شنبه گذشته در یک سخنرانی اسرائیل را تهدید کرد که با وجودی که نیروهای حزب‌الله در جنگ سوریه در سال های گذشته مشارکت دارند، اما سازمان او به این توان نیز رسیده که به هر جایی در اسرائیل حمله کند.

نصرالله از اسرائیل خواست کوره اتمی دیمونا را «مانند مخازن آمونیاک در بندر حیفا» برچیند، و افزود سازمان او «به هیچ خط قرمزی در یک جنگ جدید در برابر اسرائیل قائل نخواهد بود».

میشل عون رئیس جمهوری لبنان هفته گذشته در آستانه سفر به مصر و اردن در مصاحبه با رسانه های مصر گفته بود، سلاح حزب‌الله مشروع و برای دفاع از مردم لبنان است.

اما سعد حریری نخست وزیر لبنان در واکنش گفت، دولت و ارتش لبنان مسئول دفاع از مردم این کشور هستند.

در این میان، بر اساس گزارش روزنامه جروزالم پست در شماره چهارشنبه، چهارم اسفند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در روزهای آینده با انجام سفری دیگر به مسکو، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در باره سوریه گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته جروزالم پست، آقای نتانیاهو هفته گذشته در نخستین دیدار رسمی‌اش با دونالد ترامپ در کاخ سفید «منافع اسرائیل» در ارتباط با سوریه را با رئیس جمهوری آمریکا در میان گذاشت.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در پایان سفر کنونی خود به استرالیا، راهی سفر به مسکو خواهد شد و پس از آن نیز، ماه آینده، با سفر به چین، در مورد منافع اسرائیل در سوریه با رهبران پکن گفت‌وگو خواهد کرد.

اسرائیل تاکید کرده است که حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در سوریه را، در هیچ معادله‌ای که برای آینده سوریه در مذاکرات سیاسی بین المللی تعیین شود، تحمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG