لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

اعتراض «شدید» دیپلمات‌های اروپایی به رفتار ارتش اسرائیل


خودروی ارتش اسرائیل در خان یونس،‌غزه (عکس تزئینی است)
خودروی ارتش اسرائیل در خان یونس،‌غزه (عکس تزئینی است)
اقدام ارتش اسرائیل در جلوگیری از کمک‌رسانی دیپلمات‌های اروپایی به فلسطینی‌ها در یک روستای فلسطینی‌های بادیه‌نشین در کرانه باختری و درگیری فیزیکی موجب ناخشنودی و اعتراض شدید اروپا به اسرائیل شد.

این درگیری روز جمعه، ۲۹ شهریورماه، زمانی رخ داد که اروپاییان، شامل دیپلمات‌ها و امدادرسانان داوطلب، با کامیون‌هایی از جمله حامل چادرهای بزرگ صحرایی به روستای خربه المکحول در کرانه باختری رسیدند.

امدادرسانان قصد داشتند چادرها و سایر کمک‌های بین‌المللی را میان خانواده‌های فلسطینی توزیع کنند که خانه‌های‌شان در روزهای گذشته تخریب شده است.

خبرگزاری‌های خارجی که گزارشگرانی در محل حادثه داشتند خبر داده‌اند که نیروهای نظامی اسرائیل به قصد جلوگیری از توزیع این کمک‌ها، یک دیپلمات زن فرانسوی را به روی زمین کشیده و با خشونت با او برخورد کرده‌اند، همان گونه که درگیری‌ها میان نیروهای نظامی با سایر امدادرسانان نیز شدید گزارش شد.

این دیپلمات زن فرانسوی میریون کاستینگ نام دارد که به این رفتار شدیداً اعتراض کرد و به رویترز گفت: «می‌بینید که اینجا این گونه به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند.»

رویترز می‌گوید نظامیان اسرائیلی صورت این زن فرانسوی را به زمین چسبانده و در حالی که سر و صورت او در خاک صحرا فرو رفته بود، وی را به روی زمین کشیدند و خود اسلحه به دست در اطراف او حلقه زدند.

به گزارش رویترز، نظامیان از نارنجک‌های صوتی نیز برای ایجاد رعب و وحشت در میان امدادرسانان نیز استفاده کرده‌اند.

شماری از دیپلمات‌های دیگر کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا، ایرلند، بریتانیا و نیز دیپلمات‌هایی از استرالیا و همچنین کارمندانی از دفتر سیاسی اتحادیه اروپا و اعضای کمیته جهانی صلیب سرخ در شمار افراد هیئت امدادرسانی خارجی بودند.

این دیپلمات‌ها وعده داده‌اند که برخورد خشونت‌بار، «شوک‌آور» و مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی را به دولت متبوع خود و به نهادهای اروپایی گزارش دهند.

در همین حال کنسول‌گری بریتانیا در بیت‌المقدس اعلام کرد که از این رفتارها «شدیداً نگران» است.

در این رخداد، چند فلسطینی جوان نیز دستگیر شده و یک مرد سالخورده فلسطینی پس از بیهوشی به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش رویترز، نیروهای اسرائیلی با دوازده جیپ نظامی راه ورود کامیون را بسته و محموله‌ها را توقیف کرده‌اند.

رویترز می‌گوید که واکنش ارتش اسرائیل را دریافت نکرده است، یک وب‌سایت خبری اسرائیلی در این باره می‌گوید که ارتش اسرائیل گفته است که فلسطینی‌ها در آغاز سنگ‌پرانی کرده و امدادرسانان در صدد «تکرار اقدامات غیرقانونی» بوده‌اند.

پل هیرشزون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، به وب‌سایت خبری وای‌نت گفته است که این وزارتخانه «اتهامات» وارده به اسرائیل را بررسی خواهد کرد، اما افزود که اسرائیل علیه دیپلمات زن فرانسوی به دلیل رفتار «مغایر شئون یک دیپلمات خارجی» به سفارت فرانسه در تل‌آویو شکایت خواهد کرد.

دیوان عالی اسرائیل به تازگی در پاسخ به اعتراض خانواده‌های فلسطینی بادیه‌نشین حکم داده بود که می‌توان خانه‌های ساخته شده آنها را به دلیل «نداشتن مجوزهای لازم برای ساخت مناسب» تخریب کرد.

در پی وقوع خشونت‌های روز جمعه، مقامات تشکیلات فلسطینی با ابراز نومیدی گفتند که با وضع موجود احتمال پیشبرد مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی که به تازگی از سرگرفته شده، ضعیف‌تر می‌شود.
XS
SM
MD
LG