لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

درگیری گسترده در بیت‌المقدس در پی ورود شماری یهودی افراطی به الاقصی


بامداد یک‌شنبه، ۲۲ شهریور، صحن مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس بار دیگر شاهد درگیری‌های گسترده میان نیروهای امنیتی اسرائیل با فلسطینی‌ها بود.

رسانه‌های منطقه گزارش می دهند، ناآرامی پس از ورود دوباره شماری از یهودیان افراطی به محوطه مسجد آغاز شده است.

این شمار از یهودیان به بهانه نیایش مذهبی در شب عید «روش هاشانا»، سال نو عبری، که از شامگاه یک‌شنبه آغاز می شود، از این مکان زیارت می کنند.

تشکل یهودی «هیخال» (اشاره به «هیکل سلیمان»؛ «معبد باستانی یهود») از یهودیان برای این زیارت در آستانه سال نو عبری دعوت کرده بود.

اوری آریئل، وزیر کشاورزی در دولت نتانیاهو، در بین این دسته از یهودیان بوده است. او در بسیاری از تحرکات مشابه گذشته یهودیان در آستانه هر عید مذهبی یهودی، شخصاً در محل بوده است.

یهودیان بر این باورند که مساجد الاقصی و عمر بر روی «تپه معبد مقدس یهود» ساخته شده و برخی از آنها می گویند در نیایش های خاص و در اعیاد مذهبی یهود، باید به این تپه بروند.

پلیس اسرائیل نیز در مورد درگیری ها گفته است، نیایش حق یهودیان است.

به گفته پلیس اسرائیل، فلسطینی ها که از قبل حدس می زدند فعالان راستگرای یهودی به این بازدید اقدام کنند، در مسجدالاقصی متحصن شده و سنگ و اشیاء دیگر برای درگیری با یهودیان زائر و نیروهای پلیس آماده کرده بودند.

درهمین حال صدها تن از نیروهای پلیس اسرائیل در اطراف حرم الاقصی با فلسطینی ها درگیر شده اند، تا به گفته سخنگوی پلیس اسرائیل، «آرامش را به منطقه بازگردانند».

ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته گفته بود، تشکل هایی که از سوی فلسطینی ها برای مقابله با نیایش های یهودیان ایجاد شده باید غیرقانونی شده و جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

مسلمانان فلسطینی، که با وجود اشغال شرق بیت‌المقدس به دست اسرائیل، خود مساجد و اماکن اسلامی این منطقه را اداره می کنند، می گویند یهودیان حق ورود به این اماکن را ندارند.

در بسیاری از دولت های پیشین اسرائیل به یهودیان اجازه ورود به الاقصی را نمی دادند تا از بروز حساسیت از سوی فلسطینی ها جلوگیری شود.

اما دولت نتانیاهو از حدود دو سال پیش با برخی از زیارت های محدود یهودیان افراطی از الاقصی موافقت کرده است.

کمتر از دو سال پیش تلاش مشابه یهودیان افراطی برای عادی کردن این بازدیدها به سوء قصد یک فلسطینی به یکی از فعالان رادیکال اسرائیلی به نام «یهودا گلیک» منجر شد.

هرچند «یهودا گلیک» کشته نشد و تنها زخمی شد، این سوء قصد به موجی از درگیری های چند ماهه فلسطینی ها با اسرائیلی ها در بیت المقدس منجر شد.

مساجد الاقصی و عمر بر فراز «دیوار ندبه» یهودیان و در نزدیکی کلیسای قبر عیسی مسیح واقع است. این محوطه که کمتر از یک کیلومتراست، برای پیروان هر سه دین یکتاپرست در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد و هر درگیری و تنشی در آن بلافاصله به صدر خبرهای جهانی می رسد.

پادشاهی اردن که متولی ارشد اماکن اسلامی در شرق بیت‌المقدس است، از اسرائیل خواسته بود از این درگیری ها جلوگیری کند و نتانیاهو به تازگی در تماس تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، به او «قول آرامش» و عدم تغییر در محوطه مساجد را داده بود.

XS
SM
MD
LG