لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

اسرائیل پول بلوکه‌شده فلسطینی‌ها را آزاد می‌کند


رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی روز شنبه گزارش دادند که دولت بنیامین نتانیاهو با نمایندگان محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، برای آزاد کردن پول بلوکه شده فلسطینی‌ها به توافق رسیده است.

بر اساس این گزارش‌ها، این توافق جمعه شب، ۲۸ فروردین، و در نتیجه گفت‌وگوهای چند هفته اخیر در «کمیته سازش اسرائیلی – فلسطینی» به دست آمده است.

وب‌سایت خبری «تایمز اسرائیل» روز شنبه، ۲۹ فروردین، نوشت که حسین الشیخ، وزیر امور رفاهی و اجتماعی فلسطینی، توافق نهایی را در ملاقات روز جمعه با سرهنگ یو آو مردخای کسب کرده که مقام «هماهنگ‌کننده امور اسرائیل در ارتباط با سرزمین‌های فلسطینی» را بر عهده دارد.

اسرائیل در پنج ماه گذشته درآمدهای مالیاتی فلسطینی‌ها را در واکنش به درخواست تشکیلات فلسطینی برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه ضبط کرده است.

بر اساس توافق صلح اسلو در سال ۱۹۹۳، دولت اسرائیل مالیات کاسبان فلسطینی را می‌گیرد و آن را سرجمع در اختیار تشکیلات خودگردانی می‌گذارد.

اما بنیامین نتانیاهو در سال‌های گذشته بارها پول مالیات فلسطینی‌ها را ضبط کرده، ولی هر بار زیر فشار جامعه جهانی آن را به تشکیلات خودگردانی پس داده است؛ این کاری است که فلسطینی‌ها «راهزنی» نام گذاشته‌اند.

پس از انتخابات سراسری ماه گذشته اسرائیل، نتانیاهو زیر فشار آمریکا و سایر عوامل جامعه جهانی، ناچار شد پولی را که از ماه دسامبر از فلسطینی‌ها بلوکه کرده آزاد کند.

ولی این بار محمود عباس از دریافت پول آزاد شده خودداری کرد، زیرا اسرائیل یک‌سوم از پول مالیات را «دزدیده بود».

اسرائیل می گوید پول آب، برق و خدمات درمانی را که به فلسطینی ها داده کسر کرده و «سرقتی»در کار نبوده است.

رهبری فلسطینی دو هفته پیش با برگرداندن پول «ناقص» به اسرائیل، به نتانیاهو هشدار داد که اگر همه پول فلسطینی‌ها برگردانده نشود، فلسطینی ها از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت می کنند.

اما در نتیجه توافق جدید، رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، روز شنبه اعلام کرد که اسرائیل متعهد شده پول‌های ضبط شده مربوط به دو ماه مارس و آوریل ۲۰۱۵ به طور کامل برگردانده شود و پول های مالیاتی دسامبر ۲۰۱۴، ژانویه ۲۰۱۵ و فوریه ۲۰۱۵ با کسر خدمات آزاد شود.

فلسطینی ها نیز متقبل شده اند که باقیمانده بدهی خود به شرکت های آب، برق و شهرداری های اسرائیل را بپردازند.

پول مالیاتی فلسطینی ها بخش بزرگی از بودجه حکومت خودگردانی را تشکیل می دهد و هزینه های جاری این تشکیلات را تامین می کند؛ بقیه بودجه فلسطینی ها، کمک های اهدایی از سوی کشورهای جهان، به‌ویژه امیرنشین های خلیج فارس است، ولی این کمک های بین‌المللی به تازگی کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رادیو اسرائیل، پولی که دولت نتانیاهو بابت مالیات کاسبان فلسطینی در ماه‌های دسامبر ۲۰۱۴، ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۱۵ ضبط کرده، بیشتر از یک میلیارد و هشتصد میلیون «شکل»، معادل ۴۷۱ میلیون دلار است.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، این پول در «یکی دو روز آینده» به بانک مرکزی فلسطین واریز می شود.

با وجود اقدامات تنبیهی اسرائیل علیه فلسطینی ها، دیوان کیفری بین المللی لاهه از اول آوریل، ۱۲ فروردین امسال، عضویت «دولت فلسطین» را رسمیت بخشید.

فلسطینی ها گفته اند دو پرونده شکایت علیه اسرائیل به این دیوان ارائه می کنند؛ شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی و کشتار بیش از ۲۴۰۰ فلسطینی و انهدام بخش های وسیعی از باریکه غزه در جنگ تابستان گذشته میان ارتش اسرائیل و تشکل های مسلح فلسطینی غزه.

XS
SM
MD
LG