لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۴

طرح کمک ۱۵۰ میلیون دلاری آمریکا به دفاع موشکی اسرائیل


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در لایحه بودجه سال آینده این کشور ۱۴۶ میلیون دلار را به کمک نظامی برای برنامه سپر چندلایه دفاع موشکی اسرائیل اختصاص داده است.

آقای اوباما در روزهای گذشته آخرین لایحه بودجه در دوران ریاست جمهوری هشت ساله خود را به کنگره ایالات متحده فرستاد.

کمک ۱۴۶ میلیون دلاری درخواست شده، افزون بر سه میلیارد و یکصد میلیون دلار کمک نظامی سالانه آمریکا به اسرائیل است.

روزنامه جروزالم پست روز چهارشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، خبر داد که از این مبلغ برای تقویت سامانه‌های «گنبد آهنین»، «فلاخن داوید» و «ختص» («پیکان») استفاده خواهد شد.

این سه سامانه چند لایه حفاظ دفاعی را بر آسمان اسرائیل برای مقابله با راکت‌های کوتاه برد، موشک‌های میان‌برد و موشک‌های برد بلند ایجاد می‌کند.

در همین زمینه دریادار جیمز سایرینگ فرمانده آژانس موشکی آمریکا روز سه‌شنبه در واشینگتن به خبرنگاران گفت که این آژانس به همکاری با اسرائیل در زمینه سامانه «گنبد آهنین» ادامه خواهد داد.

به گفته دریادار سایرینگ، آخرین آزمایش سامانه جدید «فلاخن داوید» نیز که در اواخر سال ۲۰۱۵ انجام شد، انتظارات از این سامانه دفاعی در برابر موشک های میان‌برد را برآورده کرد.

در همین حال، کمکی که واشینگتن برای سامانه های موشکی اسرائیل در نظر گرفته، کمتر از مبالغی است که اسرائیل درخواست کرده بود.

برای سال ۲۰۱۶ این بخش از کمک‌های آمریکا به اسرائیل حدود ۲۶۸ میلیون دلار است.

این‌ها در حالی است که دولت اوباما با اعطای یک بسته کلان نظامی به اسرائیل برای یک دوره طولانی موافقت کرده، اما اسرائیل آن را ناکافی می داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته گفته بود که اگر «نیازهای امنیتی ما با این بسته جدید پاسخ نگیرد، منتظر رئیس جمهوری بعدی آمریکا می‌مانیم».

اما مقامات بلندپایه آمریکا در واکنش به این اظهار نظر گفتند که «هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا به اندازه اوباما به نیازهای نظامی اسرائیل توجه نکرده است».

مقامات آمریکا از دولت اسرائیل خواستند، بسته کمک های نظامی جدید را نهایی کرده و در انتظار رئیس جمهوری جدید نباشد.

آمریکا موافقت کرده که از سال ۲۰۱۷ تا یک دوره ده ساله، هر سال بیش از چهار میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی بدهد.

جزئیات بسته هنوز اعلام نشده، اما رسانه های اسرائیل از آمادگی آمریکا برای دادن پیشرفته‌ترین جنگنده ها و جنگ‌افزارهای دیگر، که تا حال تنها در اختیار ارتش آمریکا بوده به اسرائیل خبر داده‌اند.

افزایش چشمگیر کمک های آمریکا به اسرائیل، نوعی «غرامت» بابت برجام، توافق نهایی هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی تعبیر شده بود.

اسرائیل همچنان از برجام ناخشنود است و می گوید باید ارتش خود را برای هر احتمالی آماده نگاه دارد.

XS
SM
MD
LG