لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

احتمال «آتش‌بس کامل» در غزه در پی میانجی‌گری در قاهره


در پی تلاش‌های دیپلماتیک در قاهره با میانجی‌گری دولت مصر، یک مقام اسرائیلی از احتمال آتش‌بس کامل میان این کشور و گروه حماس با آغاز روز جمعه، ۲۷ تیرماه، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مذاکره‌کنندگان ارشد اسرائیلی در قاهره، پایتخت مصر، این‌آتش‌بس را تایید کرده‌اند و اکنون تنها تصمیم با کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، است.

با این حال همین خبرگزاری گزارش می‌دهد که یکی از سخنگویان گروه اسلام‌گرای حماس انکار کرده است که از ساعت شش صبح روز جمعه آتش‌بس کامل برقرار خواهد شد.

با برقراری آتش‌بس پنج ساعته میان اسرائیل و فلسطینی‌های غزه، صدها هزار نفر از ساکنان این باریکه شتابان در حال تهیه آذوقه برای روزهای آتی خود هستند.

این بار شاخه‌های نظامی تشکل‌های فلسطینی نیز موافقت کردند که از ساعت ده بامداد به وقت محلی در پیش از ظهر پنج‌شنبه، ۲۶ تیر، تا سه بعدازظهر همین روز، آتشباری صورت نگیرد.

درخواست آتش‌بس پنج ساعته از سوی رابرت سری، نماینده ویژه سازمان ملل در امور اسرائیل و فلسطینی‌ها، به عنوان «آتش‌بس بشردوستانه» از دو طرف این نزاع مطرح شد.

با این حال اندکی پیش از آغاز موعد آتش‌بس پنج ساعته، موج وسیع دیگری از حملات راکتی از غزه متوجه شهرهای جنوب اسرائیل شد.

اما به دنبال پایان آتش‌بس پنج ساعته، به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، از غزه راکت به سوی اسرائیل شلیک شد و اسرائیل نیز آن را با حمله‌ای هوایی پاسخ داد.

مصر ابراز آمادگی کرده بود برای رسیدن طرفین به آتش‌بسی پایدار میانجی‌گری کند. رسانه‌های مصری خبر داده‌اند که دو هیئت اسرائیلی و فلسطینی در یک هتل اقامت کرده و مقامات مصری با آغاز گفت‌وگوها، به عنوان پیام‌رسان دو هیئت عمل خواهند کرد.

دو ساعت پس از آغاز آتش‌بس نیز صدای آژیر خطر که حمله قریب‌الوقوع راکت‌ها را خبر می‌دهد، در برخی از شهرهای جنوبی اسرائیل به صدا درآمد، اما رسانه‌های این کشور گفتند هنوز معلوم نیست که راکتی نیز رهگیری شده است یا خیر.

ساعتی بعد خبرگزاری‌ها گزارش دادند که آژیر خطر به این دلیل بوده است که سه خمپاره از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است.

کابینه سیاسی- امنیتی اسرائیل روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر، پیشنهاد مصر برای آتش‌بس دائمی را پذیرفت و رعایت آن را از بامداد همان روز اعلام کرد، اما شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین با این استدلال که مطالبات آنها را دربرنمی‌گیرد، پیشنهاد مصر را رد کردند.

در دو روز گذشته از یک سو طرف اسرائیلی شاهد موجی سنگین‌تر از حملات راکتی به سوی شهرهای جنوبی این کشور بوده و از سوی دیگر، حملات هوایی بیشتری از سوی اسرائیل علیه غزه صورت گرفته است.

در همین حال روز پنج‌شنبه صدها هزار نفر از یک میلیون و سیصد هزار نفر از ساکنان غزه در رهگذر آتش‌بس پنج ساعته به بانک‌ها که پس از دو هفته گشوده شدو نیز مراکز خرید برای تامین آذوقه اساسی هجوم بردند.

آتش‌بس لرزان به اسرائیلی‌ها نیز فرصت داد ساعاتی را به دور از خطر حمله راکتی سپری کنند.

در طرف اسرائیلی یک مرد ۳۷ ساله از داوطلبان توزیع مواد غذایی میان سربازانی که در مرز مستقر هستند بر اثر حمله خمپاره‌ای به یک گذرگاه کشته شده، ولی تلفات طرف فلسطینی با رسیدن به دویست و بیست نفر، عملاً ۲۲۰ برابر طرف اسرائیلی است.

دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان دولت فلسطینی در غزه، نیز از افزایش شمار مجروحان فلسطینی به بیش از یکهزار و هشتصد نفر تا بامداد پنج‌شنبه خبر داده بود.

خسارات وارده به غزه نیز بسیار سنگین است.

اسرائیل در روزهای اخیر خانه شماری از سران حماس و نیز فرماندهان شاخه‌های نظامی حماس را بمباران کرده است.

این در حالی است که همزمان با سفر محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، به اردن، مصر و ترکیه برای یاری گرفتن از این کشورها در خاتمه دادن به بحران جنگی منطقه، رسانه‌های اسرائیل نیز اعلام کردند که بلندپایگان امنیتی این کشور راهی قاهره شده‌اند.

اما همزمان رسانه‌های فلسطینی از سفر هیئت بلندپایه‌ای از سوی سازمان حماس به قاهره در بامداد پنج‌شنبه خبر داده‌اند.

مصر ابراز آمادگی کرده برای رسیدن طرفین به آتش‌بسی پایدار میانجی‌گری کند. رسانه‌های مصری خبر داده‌اند که دو هیئت اسرائیلی و فلسطینی در یک هتل اقامت کرده و مقامات مصری با آغاز گفت‌وگوها، به عنوان پیام‌رسان دو هیئت عمل خواهند کرد.

حماس و جهاد اسلامی گفته‌اند حاضر به پذیرش آتش‌بسی مانند تفاهم به دست آمده پس از بحران هشت روزه پاییز ۲۰۱۲ نیستند و مطالبات آنها باید از سوی اسرائیل عملی گردد.

فلسطینی‌ها خواهان آزادی زندانیانی هستند که در معامله بر سر گیلعاد شلیط، نظامی اسیر اسرائیلی، آزاد شده اما پس از ماجرای کشته شدن سه نوجوان یهودی در خردادماه گذشته دوباره دستگیر شدند.

حماس و جهاد اسلامی مطالبات دیگری را نیز از اسرائیل مانند گسترش حوزه ماهیگیری در غزه مطرح کرده و از مصر نیز خواسته‌اند گذرگاه الرفح را میان مصر و غزه برای همیشه بگشاید.

اما محمود عباس گفته است، شرایط آتش‌بس اهمیتی ندارد و مسئله مهم این است که جان فلسطینی‌ها حفظ شود.

بحران جنگی از ده روز پیش، در پی تنش شدیدی آغاز شد که از ربوده شدن و مرگ سه نوجوان یهودی و سپس قتل فجیع یک نوجوان فلسطینی ناشی شد.

جامعه جهانی خواهان قطع خشونت‌ها به دست دو طرف شده است.

XS
SM
MD
LG