لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

تاکید دوباره وزیر دفاع اسرائیل بر عدم تحمل انتقال سلاح به حزب‌الله


وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که کشورش «برای جلوگیری از دستیابی حزب‌الله لبنان به جنگ‌افزار غیر متعارف از جمله سلاح شیمیایی و نیز جنگ‌افزار متعارف اما پیشرفته فعالیت می کند».

به گفته آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، این کشور انتقال این نوع جنگ افزارها از سوریه برای حزب‌الله لبنان را «تحمل نخواهد کرد».

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در شماره روز جمعه، ۱۹ آذر، سخنان آویگدور لیبرمن را با گزارش های منتشره از سوی دولت و مقامات ارشد سوریه در مورد دو حمله نسبت داده شده به اسرائیل در روزهای اخیر به فرودگاه دمشق مرتبط دانسته است.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه، به نقل از یک «مقام بلندپایه نظامی سوریه» تایید کرد، اسرائیل بامداد آن روز با موشک های زمین به زمین به فرودگاه نظامی دمشق حمله کرد.

رسانه های همسو با دولت سوریه نیز هفدهم آذر از انفجارهای سنگین بامداد چهارشنبه در فرودگاه نظامی در منطقه المزه و «ضربه زدن به باند فرودگاه و اتاق فرماندهی عملیات» لشگر چهارم ارتش سوریه در این فرودگاه خبر دادند.

یک هفته قبل از آن نیز خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داده بود، جنگنده های اسرائیلی «بدون ورود به حریم هوایی سوریه، از آسمان لبنان به اطراف دمشق حمله موشکی کردند».

رسانه های عربی در مورد حمله هفته گذشته نوشته بودند، جنگ‌افزار نظامی برای حزب‌الله و نیز خودروهایی که قرار بود این محموله ها را از شاهراه دمشق- بیروت به لبنان ببرد، مورد حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته است.

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورش افزود، هرچند «علاقه ای به دخالت در جنگ سوریه نداریم»، اما «سیاست ما کاملا روشن و دور از ابهام است؛ سه خط قرمز داریم که اگر به آن تعرض شود، واکنش نشان می‌دهیم».

لیبرمن گفت تهدید و تعرض به شهروندان و به خاک این کشور و انتقال جنگ افزار شیمیایی یا سلاح پیشرفته برای حزب‌الله از راه سوریه، «سه خط قرمز» اسرائیل است.

در همین زمینه بشار جعفری سفیر سوریه در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در نیویورک گفت: «اسرائیل دیروز به خاک ما حمله کرده و زمانی که ما واکنش نشان دهیم، جهان به یاد داشته باشد که ما را به تعرض متهم نکند.»

«هشدار» سفیر سوریه در سازمان ملل که کشورش ممکن است به اسرائیل واکنش نشان دهد در حالی است که سوریه در برابر تمامی حملات منتسب به اسرائیل در سال های اخیر عملا سکوت کرده است.

سوریه پدافند هوایی قوی نداشته اما به تازگی روسیه سامانه های دفاع هوایی اس ۳۰۰ خود را در سوریه مستقر کرده است.

از آغاز استقرار سامانه های اس ۳۰۰ در سوریه، حملاتی علیه سوریه که به نسبت داده شده است، به گفته مقامات نظامی سوریه، از حریم لبنان یا از طریق موشک های زمین به زمین از خاک خود اسرائیل انجام شده است؛ امری که احتمال نگرانی اسرائیل از عملیات دفاعی این سامانه ها را نشان می دهد.

در این میان، رسانه های همسو با حزب‌الله روز جمعه به نقل از مقامات این سازمان نوشتند که «گزارش هایی که مدعی است حزب‌الله به روسیه تعهد داده تا به حملات اسرائیل در سوریه واکنش نشان ندهد، کذب است».

نخست وزیر اسرائیل به تازگی گفته بود، در یک سال اخیر چهار بار با سفر به مسکو و نیز با شش گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد عملیات اسرائیل در سوریه «هماهنگی های لازم» بین اسرائیل و روسیه به عمل آمده است.

روسیه از پانزده ماه پیش، مهر ۱۳۹۴، در سوریه برای حمایت از حکومت بشار اسد فعالیت نظامی دارد و از جمله هواپیماهای روسی به بمباران علیه مقرهای معارضین اقدام می کنند.

اسرائیل رسیدن به تفاهم با روسیه و هماهنگی را برای جلوگیری از برخورد احتمالی میان حملاتش در سوریه با نظامیان و یا عملیات هواپیماهای جنگی روسی لازم دانسته بود.

XS
SM
MD
LG